La Primavera

Geen evenementen gevonden!

Datum

zondag 10 maart
Verlopen!

Tijdstip

15:00

Categorie

2018-2019

La Primavera

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
10 maart 2019
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur

Renaissance- en barokensemble La Primavera www.la-primavera.nl

Anabela Marcos sopraan
Regina Albanez luit
Maaike Boekholt viola da gamba

La Primavera brengt al bijna 25 jaar met veel liefde en plezier kwalitatief hoogstaande concerten in binnen- en buitenland. Het ensemble bestaat uit drie musiciennes:
Anabela Marcos – sopraan; Regina Albanez – theorbe en gitaar; Maaike Boekholt – viola da gamba. La Primavera, Spaans, Italiaans en Portugees voor “lente”, verwijst naar het muzikale voorjaar dat in de
late renaissance ontsprong en in de barok tot bloei kwam.

Canto Amoroso
Een hartstochtelijk programma met Italiaanse, Spaanse en Franse muziek vol liefde, vuur en passie. Centraal staan de verschillen tussen deze mediterrane landen.
De Franse muziek is verfijnd, elegant, intiem en sfeervol. De Spaanse muziek is vol ritme, sensualiteit en temperament. De Italiaanse stijl is weer anders. Hierin hoor je het bel canto, de simpele, maar aanstekelijke melodieën en de expressiviteit.
Canto Amoroso is een aantrekkelijk en toegankelijk programma met toelichting door de musici.

Programma
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) Maledetto
Giovanni Battista Vitali (1632 – 1692) Capritio sopra otto figure
~~~
José Marín (1619 – 1699) No sé yo cómo es
Diego Ortiz (1510 – 1570) Recercada Quinta
Guan Blas de Castro (1561 – 1631) Entre dos alamos
~~~
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) Lamento d’Arianna
~~~
Johannes Hieronymus Kapsberger (ca.1580 – 1651) Toccata seconda arpeggiata
~~~
Antonio Sartori (1630 – 1680) Quando voglio
~~~
Michel Lambert (1610 – 1696) Vos mès pris
Robert de Visée (c.1650 – 1725) Chaconne (Rondeau)
~~~
Marin Marais (1656 – 1728) Uit: Première Suite de 5ème livre:
· Sarabande
· La Mariée
· Petit Caprice
~~~
Michel Lambert Ombre de mon amant
~~~
Juan Hidalgo (1610 – 1686) Ay, que si, Ay que no
Gaspar Sanz (1640 – 1710) Canarios
Juan Arañés (? – na 1649) Un sarao de la chacona
Lees meer over La Primavera
Centraal in de programmering van het ensemble staan werken van componisten uit Zuid-Europa, die vol passie en vreugde en op een toegankelijke manier aan het publiek worden gepresenteerd.
De drie musici van La Primavera stellen zich ten doel om het publiek zo intens mogelijk te betrekken bij hun concerten. Door middel van bijzondere thema-programmering en hun temperamentvolle podiumoptreden, maar ook door bv het geven van toelichtingen op programma en instrumenten.

Een korte impressie, samengesteld uit perscitaten: betoverende charme, puur, integer, sensueel, temperamentvol, indrukwekkend, hoog niveau, heel veel passie en spontaan.
La Primavera is een flexibel en creatief ensemble dat ook graag samenwerking aangaat met andere musici, andere ensembles en kunstvormen (o.a. Johanette Zomer, Frank Groothof-muziektheater voor kinderen, Gerard de Bruyne-tekenaar). Het probeert actief nieuwe wegen te vinden om de barokmuziek aantrekkelijk te maken voor een breed publiek.
Het is een ensemble dat in haar lange bestaan al op vele belangrijke nationale en internationale podia heeft gestaan en heeft deelgenomen aan prestigieuze festivals. Frankrijk ( Festival de l’Abbaye d’Ambronay),
Duitsland (München, Berliner Tage für alte Musik), België ( Festival van Vlaanderen Brugge/ Antwerpen, Festival van Wallonië), Oostenrijk ( Konzerthaus Wien, Innsbrucker Festwochen der alten Musik), Nederland (Festival Oude Muziek Utrecht, Concertgebouw, Netwerk Oude Muziek), Portugal, Zwitserland, Brazilië ea.

Tijdens het Van Wassenaer Concours, internationaal concours voor ensembles Oude Muziek, behaalde La Primavera in verschillende jaaredities resp. de prijs van het beste Nederlandse ensemble, de tweede prijs en de publieksprijs.
La Primavera heeft talloze radio- en televisieopnames gemaakt voor omroepen in o.a. Nederland, België,
Frankrijk en Zwitserland.

Het ensemble bracht 4 cd’s uit: “Va Donna Ingrata” (“pracht-cd”), “Concerto delle Donne” met muziek van vrouwelijke componisten ( “gloedvolle vertolking”), een cd met (trio)sonate’s van Telemann (“flexibele elegantie”) en “Dolci Sospiri” met muziek van de Napolitaanse Falconieri (“door sensualiteit getinte productie”).

Anabela Marcos
Anabela Marcos

De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie
aan het Conservatorium van Lissabon.
Na haar afstuderen kwam zij met een studiebeurs van de Calouste Gulbenkian Foundation naar Nederland om les te krijgen van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Zij behaalde daar diploma’s Uitvoerend Musicus in Solozang, Opera en Barokzang. Gedurende haar studie participeerde zij in masterclasses van Gundula Janowitz, Barbara Pearson, Lorraine Nubar, Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen.
Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina (“Die Zauberflöte”, Mozart) , Suzanna (“Le Nozze de Figaro”, Mozart), Titania (“Midsummer Night’s Dream”, Britten), Clori (“ l’Egisto”, Cavalli), Venus en Cupid (“King Arthur”, Purcell), Zerlina (“Don Giovanni”, Mozart), Daphne (“Apollo en Daphne”, Händel) in Spanje, en Belinda (“ Dido and Aeneas”, Purcell) in Brasilia.
Als soliste werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz , Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi’s “Stabat Mater” voor de choreografie ‘Bella Figura” van Jiří Kylian.
Op het gebied van kamermuziek is zij lid van renaissance- en barokensemble La Primavera en tevens werkte zij onder andere met de Spaanse pianiste Ana Sanchez Donate, Ensemble 1938, Capella Figuralis, Compagnia Vocale en het Apollo Ensemble.

Sinds 1999 is Anabela zanglerares op de muziekafdeling van de British School in the Netherlands, Voorschoten, en geeft zij regelmatig masterclasses in barokrepertoire voor de Stichting Huismuziek in Utrecht.

Regina Albanez
Regina Albanez

De Braziliaanse Regina Albanez studeerde klassiek gitaar ( bij Henrique Pinto), cello
( bij Zygmunt Kubala) en compositie aan de Universiteit van Campinas (Sao Paulo).
Daarna studeerde ze renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze in 1993 haar studie afsloot. Zij nam deel aan masterclasses van Andrew Lawrence-King,

Hopkinson Smith, Duo Assad, Abela Carlevaro, Aude Vanackere ( barokcello) en Fernando Albuquerque ( modern cello).
Regina is een van de meest actieve luitspelers in Nederland; ze speelde o.a. met het Nederlands Kamerorkest en Nederlands Kamerkoor, De Nederlandse Bachvereniging, Combattimento, Cappella Amsterdam, Concerto Palatino, het Utrechts Barok Consort,
Frank Groothof en Currende.
Ze speelde in het Netwerk voor Oude Muziek en in vele andere series in Nederland.

Naast haar concerten in Nederland trad Regina op in festivals voor oude muziek en in concertseries over de hele wereld, waaronder Innsbruck, Londen, Rio de Janeiro, Tokio, Berlijn, Dublin, Washington D.C., Seoul, Reykjavik, Nordmalin (Zweden), Parijs, Brugge,
Brussel, Sao Paolo en Bazel.
Ze maakte radio-opnamen voor onder andere Radio France, AVRO, Radio 4, Braziliaanse Radio en SESC Televisie, de Duitse en IJslandse Radio.
Met verschillende kamermuziekensembles maakte zij talloze cd’s. Met vijf verschillende ensembles heeft ze in totaal negen prijzen behaald tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours voor Oude Muziek.
Regina is lid van de ensembles La Primavera, La Suave Melodia, Dulcibella, Musica Ficta, Musica Temprana, en Musica Glorifica. Ook speelt ze in instrumentale duo’s en begeleidt ze zangers. Regina geeft regelmatig cursussen in Brazilië en in Nederland. Ze geeft ook celloles
bij het Leerorkest in Amsterdam en gitaar bij Pola Studio in Den Haag.
Regina is tevens een talentvol componiste. Werk van haar is uitgegeven bij GSP in San Francisco.

Maaike Boekholt
Maaike Boekholt

Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium
en behaalde haar Solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols.

Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee
aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland.

Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest,
het Kamerorkest van het Concertgebouw, en het Residentieorkest en Philharmonie Zuid. Zij gaf concerten tijdens o.a. het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye
de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen.

Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles: renaissance- en barokensemble La Primavera, Dulcibella, Ensemble A la Douzaine en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: tijdens verschillende edities van het Internationaal Van Wassenaer Concours o.a de prijs van het beste Nederlandse ensemble en de publieksprijs en de vriendenprijs bij de Organisatie Oude Muziek. Voor laatstgenoemde organisatie speelde Maaike met verschillende ensembles tijdens het Netwerk voor Oude Muziek.

Maaike verzorgt cursussen bij o.a. Stichting Huismuziek Utrecht. Tevens is zij docente viola da gamba in Den Bosch en in Budel.