Furor Musicus

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen

Datum

10 februari zondag

Tijdstip

15:00

Seizoen

2018-2019

Furor Musicus

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
10 februari 2019
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur

Furor Musicus met:
Antoinette Lohmann viool
Jörn Boysen klavecimbel

Programma:

Biagio Marini (Brescia, 1594 – Venetië 1663)
Uit Affetti Musicali, opera prima, Venetië 1617:
La Orlandina, Symfonia per un violino ò cornetto e basso se piace
Johann Schop ( ?- 1667)
Uit ‘t Uitnemend Kabinet (uitgegeven in 1649):
Lachrime Pavan
Johann Erasmus Kindermann (Nuremberg 1616 – Nuremberg 1655)
Uit Canzoni. Sonatae, una, duabus, tribus, & quator violis, Pars Posterior (Nuremberg 1653):
Sonata Prima
Marco Uccellini (ca. 1603-1680)
Uit opus 4 (1645)
Sonata seconda a violino solo detta ‘La Luciminia contenta’
Uit de collectie van de Prins Bisschop Carl Liechtenstein – Castelcorn
(1624-1695), Kromeriz
Sonate 13 (anoniem)
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (ca. 1630 – ca. 1669)
Uit Sonata à Violino solo opus 3 (1660)
Sonata Seconda, la Cesta
Uit de collectie van de Prins Bisschop Carl Liechtenstein – Castelcorn
(1624-1695), Kromeriz
Sonate 15 (anoniem)
Nicola Matteis (voor 1660 – 1713), Uit Other ayres and pieces, the fourth part (1685) Aria Amorosa
Johann (Marianus) Baal (Karlstadt 1657 – Münsterschwarzach 1701)
Uit Opus Primum (1677)
Sonate voor viool en continuo

Furor Musicus werd in 2008 door Antoinette Lohmann opgericht. De groep legt zich voornamelijk toe op de uitvoering en registratie van onbekend, veelal Nederlands 17e & 18e eeuws repertoire op historische instrumenten en het noodzakelijke historisch onderzoek dat daarmee gemoeid is, zonder mee te willen deinen op reeds ontstane tradities en gewoontes binnen de historische uitvoeringspraktijk.

Meer over Furor Musicus
De naam Furor Musicus is ontleend aan de term Furor Poeticus, een Latijnse uitdrukking die verwijst naar het fenomeen poëtische (of artistieke) inspiratie in de literatuur uit de Griekse en Romeinse Oudheid. Het woord furo(r) refereert aan een staat van intense opwinding, soms grenzend aan waanzin. De term Furor Poeticus refereert aan het vermogen om geïnspireerd te raken en anderen te inspireren. Inspiratie (letterlijk: adem) is een staat van verrukking van de geest die boven talent en bewustzijn uitstijgt.
Tot ver in de achttiende eeuw werd muziek niet in de eerste plaats als een kunst beschouwd, maar als een ambacht. Baillot beschrijft zelfs nog in zijn vioolmethode van 1835 dat inspiratie pas tot een passende uitvoering kan leiden wanneer de musicus ook over de kennis en de vaardigheden beschikt waarmee hij deze inspiratie in overeenstemming met het onderwerp vorm kan geven. Dit is waar vaardigheden, kennis en inspiratie samenkomen en wat in de naam Furor Musicus wordt weerspiegeld.

Als sprake is van inspiratie, van binnenuit of van buitenaf, raakt furor de componist, de uitvoerenden en de luisteraar. Een geïnspireerd compositie kan niet zonder geïnspireerde uitvoerders en geïnspireerde luisteraars.

Antoinette Lohman
Antoinette Lohmann

Antoinette Lohmann studeerde viool, altviool en barokviool aan het Amsterdams Conservatorium. Zij is altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen, van salonmuziek tot Argentijnse tango, van muziektheater tot hedendaagse muziek en van barok- tot volksmuziek. Als freelancer heeft Antoinette met talloze ensembles en orkesten gewerkt.

Thans is zij vooral actief op het terrein van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk op viool en altviool en legt zij daarnaast een grote interesse voor de minder gangbare instrumenten, zoals de viola d’amore, de viola pomposa, de violino piccolo, de tenorviool en de klompviool aan de dag. Zij heeft een voorliefde voor onbekend repertoire, met een speciale voorkeur voor Nederlands repertoire.
Zij bracht CD’s uit met ondermeer de sonates voor piano en viool van Joseph Martin Kraus en van Margarethe Danzi, fagotkwartetten van Franz Danzi en Franz Krommer, composities van Belle van Zuylen en 17e eeuwse Nederlands repertoire.
Sinds enige jaren is zij ook een pleitbezorger van nieuw gecomponeerde muziek voor oude instrumenten.

Met Furor Musicus bracht zij verschillende opnamen uit, waaronder de vioolsonates opus 1 & 2 van de 18e eeuwse Nederlandse barokcomponist Jacob Nozeman en een CD met bewerkingen en reconstructies van werk van J.S.Bach. Phantasia Musica, een CD met onbekend 17e eeuws Duits, Italiaans en Oostenrijks repertoire, mocht zich onder andere op 5 sterren in de Volkskrant en een 10 en een Cum Laude in het blad Luister verheugen. Ook de in mei 2018 uitgebrachte CD met virtuoze vioolsonates van de Nederlandse achttiende eeuwse componist Pieter Hellendaal kreeg 5 sterren in de Volkskrant en een 10 in de Luister.

Antoinette is als docent historisch viool en -altviool verbonden aan de conservatoria van Utrecht, Leipzig en Amsterdam en geeft in Utrecht ook historische documentatie. Daarnaast is zij in Utrecht ook het hoofd van Afdeling Historische Uitvoeringspraktijk. Ook is een paar maanden per jaar is zij actief betrokken bij de ontwikkeling van de historische uitvoeringspraktijk in Zuid- Afrika, zowel als in de concertpraktijk als in het onderwijs. Ook geeft zij regelmatig cursussen en speelt zij met de meest uiteenlopende ensembles over de hele wereld.

Meer informatie: www.antoinettelohmann.nl

Jörn Boysen
Jörn Boysen

De klavecinist, componist en dirigent Jörn Boysen studeerde onder anderen bij Tini Mathot en Ton Koopman in Den Haag. Als dirigent, solist en continuospeler trad hij op in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij was te gast in belangrijke festivals zoals het Festival Mitte Europa, de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen, het Delft Chamber Music Festival, Itinéraire Baroque en het Festival Oude Muziek in Utrecht.

Boysen musiceerde met Alina Ibragimova en Liza Ferschtman en werkt regelmatig samen met Antoinette Lohmann (Furor Musicus).
In 2012 was Boysen muzikaal leider van Opéra Mosset in Frankrijk. Voor dit gezelschap arrangeerde hij La belle Hélène van Jacques Offenbach voor salonorkest. Hij dirigeerde producties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière’s en Charpentiers Le Malade Imaginaire, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken.
Zijn voltooiing van de onvolledige Markus-Passion van Bach in de stijl van de componist maakte op het publiek en Bach-specialisten grote indruk. De pers schreef: “Eindelijk een overtuigend alternatief voor de vorige reconstructies. Het is zelfs een serieus alternatief voor Bachs heilige Matthäus- en Johannes-Passion (Kieler Nachrichten).”
Boysens werken werden onder andere uitgevoerd door het Residentie Orkest en solisten van de Berliner Philharmoniker. Het Baroque Chamber Orchestra of Colorado speelt regelmatig opdrachtcomposities van zijn hand. Jörn Boysen is repetitor aan het Utrechts Conservatorium en artistiek leider van Musica Antica, een van de belangrijkste podia voor Oude Muziek in Nederland.