Black Pencil
Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
Vrijdag 13 december 2023
Aanvang concert: 20.00 uur
Black Pencil
Jorge Isaac blokfluit
Matthijs Koene panfluit
Esra Pehlivanli altviool
Marko Kassl accordeon
Enric Monfort slagwerk
Een nieuwe benadering van muziek en ongehoorde instrument combinaties. De Elizabethaanse periode past Black Pencil als een handschoen; een experimenteerparadijs voor klankvariatie en tempowisselingen. De rijke stoet aan dansen wordt weerspiegeld in de uitbundige muziek van Vivaldi; de populariteit in een nieuwe vorm. Daartegen plaatst Black Pencil hun succesvolle arrangementen van delen uit Bachs Kunst der Fuge en de uitbundige Ouverture-Suites van Telemann. www.blackpencil.org
PROGRAMMA
John Dowland (1563-1626) John Dowland (1563-1626) Thomas Morley (1557/58-1602) |
Come Again (1597) Galliard to Captaine Pipers Pavin (1598) Joyne Hands (1598) |
J. S. Bach (1685-1750)
Antonio Vivaldi (1678-1741) |
Die Kunst der Fuge, Contrapunctus I, V, IX
Concerto Grosso in C (RV 558, arr. Roderik de Man) |
John Dowland (1563 – 1626) Thomas Morley (1557/58-1602) John Dowland (1563-1626) |
Pavane Lachrimae (1596, arr. Roderik de Man) La Coranto (1598) Can she excuse my wrongs with virtues cloak (1598)Die Kunst der |
J. S. Bach (1685-1750)
Georg Philipp Telemann (1681-1787) |
Fuge,Contrapunctus XIV (arr. Roderik de Man)
Ouverture-Suite “Burlesque de Quixotte, TWV 55:G10 (1739, arr. Roderik de Man) |
Kerst Special Johannes Caioni (1629/30 – 1687) |
werken uit de Caioni Codex (gepubliceerd in 1671) Come out, Caioni Three Dances The other Gypsies |
Esra Pehlivanli (1977) is geboren in Turkije en is de altviolist van Black Pencil. Hoewel alle grote klassieke altvioolwerken tot haar repertoire behoren, is ze een grote liefde voor hedendaagse muziek. Ze is een veelgevraagde solist en speelde in de hoedanigheid bij orkesten van over de hele wereld, zoals de Neue Philharmonie Westfalen, Bilkent Symphony Orchestra, Presidential Symphony Orchestra, Istanbul State Symphony Orchestra. Naast Black Pencil speelt ze nog in andere samenstellingen. Daarover lees je meer op haar eigen website.
Jorge Isaac, blokfluit (1974) komt uit Venezuela en artistiek leider van Black Pencil. Als solist en docent heeft Jorge alle hoeken van de wereld afgereisd. Hij speelde op internationale festivals en werkte samen met mechanische musici en gezelschappen, zoals ASKO Schönberg, Nederlands Kamerorkest, Nationaal Ballet, Nederlandse Opera, regisseur Audi, componist György Ligeti en dirigent Reinbert de Leeuw. Meer dan 180 composities zijn speciaal voor hem geschreven, waardoor hij wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke blokfluitisten wereldwijd. Jorge is sinds 2006 hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.
Matthijs Koene, panfluit (1977) is de enige in Nederland geboren potlood. Hij wordt internationaal gezien als een van de meest relevante panfluitisten van zijn tijd. Al tijdens zijn studie tegenover Matthijs een nieuwe techniek die de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit hebben vergroot, waardoor de panfluit intrede kon doen in de klassieke muziek. Net als voor Jorge geeft hij les aan het Conservatorium van Amsterdam. Vele componisten hebben werken speciaal voor hem geschreven. Matthijs speelt een panfluit die ontwikkeling is in door de Nederlandse orgelbouwer Flentrop, hem in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten F
Marko Kassl, accordeon (1976) is geboren Oostenrijker en woont net over de grens in Duitsland. Zodoende is ook veel effectief in ons buurland en geeft hij les in accordeon aan zowel de Duitse Detmold Academy of Music als aan het Conservatorium in Amsterdam. Hij werkt veel samen met internationaal gevierde componisten om het repertoire te vergroten voor zijn relatief ‘jonge’ instrument. Net als alle andere potloden treedt hij regelmatig op als solist en met andere gezelschappen. Samen met Esra vormt hij het duo Mares.
Enric Monfort, slagwerk (1979) is een ervaren musicus in vrijwel alle muziekscenes. Hij werkte met het Koninklijk Concertgebouworkest, Slagwerkgroep Den Haag en Orquesta Del Palau De Les Arts De València, maar is ook al een effectieve percussionist bij de producties van Club Guy en Roni. Enric houdt zich bezig met percussie-tradities uit de hele wereld, zoals Afrika, India, Zuid-Amerika, Japan, Korea en natuurlijk Spanje en Europa. Hij heeft ook eigen voorstellingen gemaakt en theater- en filmmuziek geschreven. Enric is leraar multipercussie aan de Percusons Percussion Academy (Valencia) en Art of the Collective Imagination (Izmir).