La Favilla
Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
11 november 2018
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur
Isabel Favilla blokfluit
Giulio Quirici luit
Roberto Alonso Alvarez cello
Joao Rival klavecimbel
Programma: “London Virtuosos”
C. F. Dieupart (1667-1740) | Sonata in e klein voor blokfluit en basso continuo Largo, Vivace, Largo, Allegro, Grave, Giga |
F. M. Veracini (1690-1768) | Sonata Sesta in a klein voor blokfluit en basso continuo Largo, Allegro, Allegro e Adagio, Allegro |
J.S. Bach (1685-1750) | Suite in G groot BWV 1007 voor solo theorbe (bewerkt) Preludio, Allemanda, Sarabanda, Gigue |
P. Castrucci (1679-1752) | Sonata in d klein voor blokfluit en basso continuo Adagio, Allegro, Adagio e Allegro |
C. F. Dieupart (1667-1740) | Sonata in G groot voor blokfluit en basso continuo Preludio, Allemanda, Sarabanda, Menuet I & II, Giga |
Dit concert maakt deel uit van de CD-releasetournee van het ensemble. De opname is opgedragen aan de voorheen niet uitgegeven ‘Six Sonates for Recorder and Basso Continuo’ van Charles Dieupart.
Dieupart was een belangrijke musicus die in de 18e eeuw in Londen tot bloei kwam en die niet bekend is bij het huidige publiek. Als volleerd klavecinist en componist heeft hij met zijn composities J.S. Bach beïnvloed.
Daarnaast trad hij regelmatig op met de grote virtuozen van het orkest van G.F. Händel. Enkele van zijn collega’s bij deze optredens waren mogelijk Pietro Castrucci of Francesco Maria Veracini, wier grote prestaties op het gebied van viool te horen zijn in de sonates die in dit programma uitgevoerd zullen worden.
Isabel Favilla behaalde een masterdiploma blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel als student van Bart Coen. In 2012 behaalde ze een tweede graad barok fagot aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
Ze trad op in diverse Europese en Zuid-Amerikaanse landen met ensembles als Concerto d’Amsterdam, La Sfera Armoniosa, Collegium Musicum Den Haag en Les Muffatti
Ze trad onder meer op onder leiding van Fabio Bonizzoni, Alan Curtis, Peter van Heyghen, Marcel Ponseele en Ryo Terakado. Ze is te horen in opnames van Il Complesso Barocco, Collegium Musicum Den Haag en Les Muffatti voor de labels Deutsche Grammophon, ORF en Ramée.
Haar blokfluitduo Schifanoia is sinds 2009 actief in Nederland, België en Brazilië. Het duo bracht in 2014 zijn eerste cd uit en ontving enthousiaste recensies van de vakpers.
Isabel is medeoprichter van ensemble Radio Antiqua, prijswinnaar van de Göttingen Haendelcompetitie (2014) en International Van Wassenaer Concours (Utrecht Festival) 2016. Sinds 2013 is Radio Antiqua regelmatig te gast op vele prestigieuze Europese festivals. In 2015 bracht het ensemble zijn eerste cd uit voor Ambronay Editions (Harmonia Mundi). Deze opname werd zeer goed ontvangen en zowel het ensemble als de optredens van Isabel werden zeer gewaardeerd.
Giulio Quirici studeerde jazzgitaar en barokluit aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij trad op met oude muziek ensembles zoals Il Pomo d’Oro, Les Musiciens du Louvre, Ghislieri Choir & Consort, Vox Luminis, Holland Baroque, La Sfera Armoniosa, etc, en moderne orkesten zoals Nederlands Kamerorkest, Koninklijk Concertgebouworkest & Orquestra Filarmonica de Gran Canaria, Camerata RCO, Nationaal Jeugd Orkest, etc.
Giulio is artistiek leider van kamermuziek ensemble Lautenwerk en lid van Radio Antiqua, ensemblewinnaar van de Juryprijs en de publieksprijs van de Internationale Händel Festspiele Göttingenprijsvraag, Tweede Prijs en publieksprijs van de Internationale Van Wassenaerprijsvraag Utrecht. Hij speelt op een theorbo van Jaume Bosser, aangekocht met steun van Stichting SEM.
Geboren in Vigo (Galicië, Spanje), studeerde hij in deze stad en later in Salamanca bij Prof. Aldo Mata. Na het behalen van zijn bachelordiploma cello vestigde hij zich in Den Haag, waar hij zich specialiseerde in historische uitvoeringspraktijk. Hij behaalde een bachelor- en masterdiploma onder leiding van prof. Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Ook had hij les bij onder meer Anner Bylsma, Jaap ter Linden en Gaetano Nasillo.
Hij heeft een grote ervaring als solist en continuospeler bij ensembles als Anima Eterna (Jos van Immerseel), Nederlandse Bachvereniging (Jos van Veldhoven), het Bachorkest der Nederlanden, Lutherse Bach Ensemble, Academia Montis Regalis (Federico Maria Sardelli), Drottningholms Slottsteater Orkest (Stockholm).
Hij is oprichter van Les Esprits Animaux, waarmee hij twee cd’s heeft opgenomen voor Ambronay Editions, in 2016 de Van Wassenaer competitie won en in heel Europa en Japan optrad. Daarnaast werkt hij samen met het Scroll Ensemble, gespecialiseerd in oude muziekimprovisatie, en is hij oprichter van Silenzio Sonoro, een ensemble gespecialiseerd in Zuid-Europese muziek voor zang en continuo.
João Rival behaalde zijn bachelordiploma klavecimbel aan de Staatsuniversiteit van Rio de Janeiro (Brazilië), waar hij studeerde bij Marcelo Fagerlande. João breidde zijn kennis uit met befaamde klavecinisten als Elisabeth Joyé, Olivier Baumont, Nicolau de Figueiredo, Patrick Ayrton en Huguette Dreyfus.
Hij behaalde een bachelor- en masterdiploma (2014) aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij studeerde bij Jacques Ogg.
Zijn masteronderzoek richtte hij op Franse klavecimbeltranscripties van orkestwerken van Marais en Rameau.
In 2010 trad hij in dienst bij L’académie Baroque Européenne d’Ambronay onder leiding van Hervé Niquet. In mei 2014 kreeg João de grote kans om voor Rameau’s Les Indes Galantes te werken in een coproductie van Het Koninklijk Conservatorium en het orkest uit de 18e eeuw onder leiding van Frans Brüggen. In datzelfde jaar richtte hij ook het ensemble Le concert d’Apollon op, gespecialiseerd in Franse orkestrale barokmuziek. João promoveert momenteel aan het Orpheus Instituut Gent via de Universiteit Leiden onder begeleiding van Jed Wentz en Graham Sadler.