Le Concert d’Apollon

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen

Datum

11 februari zondag

Tijdstip

15:00

Seizoen

2017-2018

Le Concert d’Apollon

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
11 februari 2018
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur
Klik om de flyer te downloaden

Le concert d’Apollon leconcertdapollon.com

Elise van der Wel viool
Felipe Egaña traverso
Alon Portal viola da gamba
João Rival klavecimbel
Barokmuziek uit FRANKRIJK

Klik voor programma
Apollo, de Griekse god van de Zon en Kunsten, met wie Lodewijk XIV meestal wordt geïdentificeerd, inspireerde ons tot de keuze van een naam voor ons ensemble, gespecialiseerd in Franse barokmuziek.
Wij brengen voor de Stichting Sint Joris Concerten Bredevoort een programma gebaseerd op het beste uit de Franse barokmuziek voor klavecimbel, gamba, fluit en viool, en wij voeren die uit op de historische toonhoogte: a = 392 Hz.
Gedurende ons concert zult u vele combinaties van deze instrumenten horen: solo’s, duo’s, trio’s en kwartetten van zes Franse componisten die het meest bepalend waren eind zeventiende-begin achttiende eeuw (1683-1764). De muziek is rijk, elegant en diep van sfeer, roept veel verschillende emoties op, die versterkt worden door een unieke uitvoering.

Programma: Mélange de Pièces sur “le vieux et bon Français”
Première Partie – Les Grands Lully, Marais et Couperin
J. B. Lully (1632-1687) Mélange de Pièces sur Phaeton (1683)
Ouverture – Rondeau Cherchons la Paix – Entrée des Furies – Air pour le Printemps – Chaconne
François Couperin (1668-1733) Les Nations
L’impériale – Sonade
Marin Marais (1656-1728) Sonnerie de Sainte Geneviève du Mont de Paris
Deuxième Partie – Le clavecin leur rejoindre aux gût Italien
Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) Deuxième Suite en Sol majeur pour Flûte & Basse
Prélude – Bourrée – Musette en Rondeau – Gigue – Rigaudon 1 et 2
Jean-Joseph Cassanéa De Mondonville (1711-1772) Sonata IV en Ut majeur, pour Clavecin et Flûte
Allegro – Air, gracieusement – Gigue , vif
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) Deuxième Pièce de Clavecin en Concert en Sol majeur
La Laborde – La Boucon – L’agaçante – Menuets I et I
Elise van der Wel
Elise van der Wel

Elise van der Wel studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij ontwikkelde een sterke interesse voor de authentieke uitvoeringspraktijk, en sinds 2012 studeert zij hoofdvak barokviool bij Kati Debretzeni en Walter Reiter aan de Oude Muziek-afdeling van het Koninklijk Conservatorium.
In 2014 behaalde Elise haar bachelor diploma.

Zij heeft lessen en masterclasses gevolgd bij David Rabinovich, Lucia Swarts, Lidewij van der Voort, Ton Koopman en Mieneke van der Velden.
Zij heeft concerten gegeven onder leiding van onder andere Peter Van Heyghen, Patrick Ayrton, Teunis van der Zwart, Barthold Kuijken, Fabio Bonizzoni en Jaap ter Linden. Elise bespeelt een viool die zij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Felipe Egaña
Felipe Egaña

Felipe Maximiliano Egaña Labrín is geboren in Santiago, Chili. Hij studeerde kunst, muziek en fluit aan de universiteit van Chili, daarna Oude Muziek en dwarsfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Wilbert Hazelzet. Egaña heeft met talrijke ensembles voor oude muziek opgetreden, waaronder het Nederlands Bachorkest , het barokorkest “Nuevo Mundo”,”La hermeneutica Armónica” en het “Fidibus Ensemble”.

Hij is lid van verschillende kamermuziekensembles. Hij speelde kamermuziek en concerten in Chili en Mexico met het barokorkest “Nuevo Mundo”. Contracten zoals met de “Académie Baroque Européenne d’ Ambronay”, gedirigeerd door Sigiswald Kuijken, leidden de dwarsfluitist naar vele Europese landen waaronder Frankrijk, Italië, Portugal en België.

Alon Portal
Alon Portal

Alon Portal is geboren in Israël. Hij studeerde in Jeruzalem aan de Jerusalem Music Academy. Tijdens zijn studietijd was Alon lid van het Barrocade Ensemble.
Daarna studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, en barokcontrabas bij Margaret Urquhart.

In Nederland speelde hij bij dirigenten en ensembles zoals Frans Brüggen en Het Orkest van de 18e eeuw, Peter van Heyghen, Patrick Cohën-Akenine, Symphonie Atlantique, NordBarok, Stichting Dutch Baroque, Ton Koopman, Circulo Bach in Madrid, en anderen.
In de zomer van 2014 won hij een eerste prijs bij de AMUZ Kamermuziekfestival in Antwerpen. Hij speelde onder andere bij festivals waaronder het Festival Oude Muziek in Utrecht, het Bach Festival Dordrecht en het Abu Gosh Festival.

João Rival
João Rival

João behaalde zijn Bachelor klavecimbel aan de Staatsuniversiteit van Rio de Janeiro. In 2008 werd hij toegelaten als leerling van Jacques Ogg aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij in 2014 zijn masterdiploma behaalde. In mei 2014 kreeg João de kans om te werken voor Rameau’s Les Indes Galantes in een coproductie van Het Koninklijk Conservatorium en het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Frans Brüggen.

In datzelfde jaar richtte hij het ensemble Le concert d’Apollon op, gespecialiseerd in Franse barokmuziek.
João werkt momenteel aan een promotie bij het Orpheus Instituut Gent via de Universiteit Leiden onder begeleiding van Jed Wentz en Graham Sadler.