La Chambre du Roi

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen

Datum

12 februari zondag

Tijdstip

15:00

Seizoen

2016-2017

La Chambre du Roi

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
12 februari 2017
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur

La Chambre du Roi www.lachambreduroi.com

Marike Tuin cello
Yoshiko Morita altviool
Arwen Bouw viool en altviool
Esther Visser viool
Teunis van der Zwart natuurhoorn (niet op de foto)

Lees meer
Kamermuziekensemble ‘La Chambre du Roi’ rondom Esther Visser (barokviool, klassieke viool) speelt muziek uit verschillende stijlperiodes – van Barok tot vroege Romantiek – op authentieke instrumenten. De musici die voor verschillende bezettingen worden uitgenodigd zijn allen, net zoals de violiste zelf, internationaal optredende specialisten op het gebied van historische uitvoeringspraktijk.

Ze maken regelmatig deel uit van ensembles zoals het Orkest van de 18e euw, Bach Collegium Japan, La Petite Bande en Combattimento Consort Amsterdam. Direct na de oprichting won La Chambre du Roi de titel ‘Promising Ensemble 2011’ tijdens de ‘International Young Artists’ presentation in Antwerpen.

Het doel van het ensemble is om regelmatig onbekende werken te programmeren, zoals in dit programma het Duvernoy hoornkwartet, en bij de uitvoering ervan zo dicht mogelijk bij de originele uitvoeringspraktijk van de tijd en plaats waarin het werk geschreven is te blijven. Sterk verbonden met historische bronnen en artistiek onderzoek biedt deze benadering voor het ensemble de mogelijkheid voor een kleurrijk en levendige authentieke uitvoeringspraktijjk. Men krijgt een idee hoe deze muziek oorspronkelijk geklonken kan hebben en welke instrumenten de componist in gedachten had bij het schrijven. Dit komt ten goede aan de uitdrukkingskracht van de muziek en soms worden onverwachte elementen hoorbaar die met moderne instrumenten veel moeilijker te bereiken zijn.

Programma
F. N. Duvernoy (1765 – 1838)
hoornkwartet opus 2 nr 2
allegro – larghetto – allegro agitato
J. Haydn (1732 – 1809) strijkkwartet opus 20 nr 2
moderato – adagio – menuetto – allegro
W.A. Mozart (1756 – 1791) hoornkwintet in Es, KV 407
allegro – andante – rondo

Arwen speelde tien jaar in het in 2010 opgeheven Barokensemble De Swaen, voor dat ensemble verzorgde zij ook de programmering. Nu speelt ze freelance viool en altviool in bekende Nederlandse barokorkesten, zoals Florilegium Musicum, Margaretha Consort, Concerto d’Amsterdam en Musica Poetica. Verder geeft ze les en heeft ensemble-coaching en technieklessen gegeven bij het Utrechtsch Studenten Concert, het Arezzo Ensemble, en het recent opgerichte Bach Ensemble Amsterdam.

Esther Visser
Esther Visser

Esther Visser is een Nederlandse violiste, gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk. Direct na het behalen van haar Bachelor of Music (Bmus) in Nederland, werd zij uitgenodigd om haar studie voort te zetten aan de Franz Liszt Academie in Budapest waar ze een postgraduate programma van drie jaar volgde bij professor Vilmos Szabadi. Tegelijkertijd deed ze een twee-jarige specialisatie, ‘Formation Superieur’, bij het Orchestre des Champs-Elysées in Frankrijk.

Ze werd er gecoached door de concertmeester van het orkest, Alessandro Moccia, en trad regelmatig op in de ‘Spotlight on Young Artists’ serie van het Festival de Saintes. In 2009 behaalde zij aansluitend haar Master of Music (Mmus) bij Sigiswald Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel.

Esther treedt regelmatig op als concertmeester bij verschillende orkesten en was gedurende twee jaar aanvoerder in het Europees Philharmonisch Orkest in Oostenrijk. Op moderne viool remplaceerde zij o.a. bij het Nederlands Kamerorkest en het Gelders Orkest. Zij trad op als soliste met orkesten in Nederland, België, Frankrijk en Finland. Als barokvioliste werkt zij mee met CD-opnames en concerten bij o.a. La Petite Bande, The Wallfisch Band, Collegium Musicum Den Haag, Concerto d’Amsterdam, Musica Aeterna.

Esther is oprichter en artistiek leider van ensemble La Chambre du Roi. Zij ontving prijzen en studiebeurzen van o.a. SNS Reaalfonds, Marti Keuning Eckhardt Stichting en Ben Remkes Cultuurfonds. Esther nam gedurende drie zomers deel aan het Aspen Music Festival, USA. Zij deed praktisch artistiek onderzoek naar authentieke uitvoeringspraktijk van Romantisch repertoire aan de K.U. Leuven en ontving daar de ‘Excellentieprijs’ van de Roger Dillemans Stichting België voor.

Sinds 2013 is Esther werkzaam als gastdocente bij Codarts, Conservatorium van Rotterdam, als specialist op het gebied van uitvoeringspraktijk. Zij coacht studenten bij hun Master onderzoek, geeft lessen barokviool en schrijft artikelen voor de ‘Codarts Guide Informed Musicianship’ o.a. over het historisch gebruik van vibrato.

Arwen Bouw
Arwen Bouw

Na haar studie viool en barokviool bij Remy Baudet, Jan Hulst en Alda Stuurop, heeft Arwen Bouw zich toegelegd op de barokke uitvoeringspraktijk. Ze speelt viool en altviool in het renaissance-ensemble Rabaskadol, met wie ze concerten geeft in Nederland en Duitsland. Ze is werkzaam als concertmeester van het Collegium Instrumentale Eindhoven en had tot vorig jaar de muzikale leiding bij het Zutphens Barok Ensemble.

Arwen speelde tien jaar in het in 2010 opgeheven Barokensemble De Swaen, voor dat ensemble verzorgde zij ook de programmering. Nu speelt ze freelance viool en altviool in bekende Nederlandse barokorkesten, zoals Florilegium Musicum, Margaretha Consort, Concerto d’Amsterdam en Musica Poetica. Verder geeft ze les en heeft ensemble-coaching en technieklessen gegeven bij het Utrechtsch Studenten Concert, het Arezzo Ensemble, en het recent opgerichte Bach Ensemble Amsterdam.

Yoshiko Morita
Yoshiko Morita

Yoshiko Morita studeerde af aan de Tokyo National University of Fine Arts and Music en won de 3e prijs in de 30e Mainichi Student Music competition. Haar altviooldocenten waren Fumiki Asazuma, Yuki Hyakutake en Ulrich Koch.

Na haar afstuderen ontwikkelde zij een interesse in authentieke uitvoeringspraktijk en heeft ze methoden voor historische uitvoeringspraktijk bestudeerd bij Toshinari Ohashi en Sadao Udagawa, en barokviool/altviool bij Natsumi Wakamatsu, Katherine Macintosh en Enrico Gatti.

Yoshiko is zowel actief op moderne als op oude instrumenten, ze trad op op o.a. Fukuoka Music Festival, Tochigi Music Festival en Hokutopia Music Festival. Ze is lid van vele ensembles, zoals het Orkest van de 18e Eeuw, De Nederlandse Bach Vereniging, Amsterdam Baroque Orchestra, Musica Amphion, Het Zilverschoon Collectief, Florelegium Musicum, The Bach Collegium Japan, Orchestra Libera Classica, Tokyo Bach Mozart Orchestra, L’Estro Armonico Tokyo, Collegium Argentum, Mito dell’Arco String Quartet, Apollo Ensemble en Anima Eterna.

Marike Tuin
Marike Tuin

Marike Tuin begon haar gambastudie in Ierland, waar ze les kreeg van Sarah Cunningham. Ze vervolgde haar studie bij Philippe Pierlot en Anneke Pols aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast studeerde Marike barokcello aan het conservatorium van Amsterdam en studeerde ze aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht, waar ze haar scriptie schreef over de levensbeschouwelijke interpretaties van Mozarts opera ‘Die Zauberflöte’.

Marike nam deel aan orkestprojecten onder leiding van o.a. Gustav Leonhardt, Jos van Immerseel en Philippe Herreweghe en volgde masterclasses barokcello en viola da gamba bij o.a. Wieland Kuijken, Jordi Savall, Roel Dieltiens en Paolo Pandolfo. Marike speelt regelmatig in kamermuziekgroepen en (barok)orkesten, zoals het cello- en gambakwartet Gut Feelings, het Melpomene ensemble, barokensemble La Chambre du Roi, La Barca Leyden en het Frankfurter Barockorchester.

In het passieseizoen is Marike veelvuldig te horen als gambasoliste; zo speelde ze verschillende malen in het Concertgebouw in Amsterdam (o.a. met Combattimento Consort Amsterdam) en in de geënsceneerde Johannes Passion met de Nationale Reisopera.

Teunis van der Zwart
Teunis van der Zwart

Teunis van der Zwart is een van de toonaangevende hoornisten van zijn generatie. Al vroeg in zijn carriere besloot hij ambassadeur voor de natuurhoorn te worden. Hij is een erkende specialist op zijn instrument, en actief als solist, kamermuziekspeler en docent. Sinds 2008 is Teunis in toenemende mate actief als dirigent van orkesten en koren.

Als hoornist maakte hij talloze opnamen en concertreizen door grote delen van de wereld met een flink aantal top-orkesten en kamermuziekgroepen, waaronder het Amsterdam Baroque Orchestra, het Orchestre des Champs-Elysées, Nachtmusique, Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, de Nederlandse Bachvereniging en Akademie für Alte Musik Berlin.

Met het Orkest van de Achttiende Eeuw (waarvan hij eerste hoornist is) en het Freiburger Barock Orchester (waarvan hij vijftien jaar lang eerste hoornist was) maakte hij CD-opnamen van Mozarts hoornconcerten. (Respectievelijk Glossa en Deutsche Harmonia Mundi). Verder verschenen CD-opnamen van het hoornconcert van Joseph Haydn, met het Japanse Orchestra Libera Classica o.l.v. Hidemi Suzuki (TDK); De Caprices van Jan Dismas Zelenka met das Neu Eröfnete Orchester (cpo), het hoorntrio van Brahms met Isabelle Faust en Alexander Melnikov (Harmonia Mundi France); en het concert voor twee hoorns en orkest van Ferdinand Ries, met de Kölner Akademie, o.l.v. Michael Willens (CPO).

Als solist, docent en spreker maakte van der Zwart zijn opwachting in vele masterclasses, cursussen, concertseries en festivals in Europa, de Verenigde staten, Australië en Japan. Sinds enkele jaren is hij vooral actief als solist, docent, en als dirigent. In die laatste hoedanigheid leidde hij o.a. het Tallinn Baroque Orchestra, The Royal Windplayers, het Sweelinck Barokorkest, Salonorkest Musica d’Amore, het Arezzo Ensemble, en het Blazersensemble van het njo in succesvolle concerten. Als solist speelde hij onder dirigenten als Frans Brüggen, Phillipe Herreweghe, René Jacobs, Jos van Veldhoven, Hidemi Suzuki, Michael Willens en Ivan Fischer.

Teunis van der Zwart is hoofdvakdocent aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Aan deze beide conservatoria dirigeert hij regelmatig de barokorkesten.