Castello Consort

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen

Datum

13 november zondag

Tijdstip

15:00

Seizoen

2016-2017

Castello Consort

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
13 november 2016
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur

Castello Consort www.castelloconsort.com:
Elisabeth Opsahl zink
Matthijs van der Moolen baroktrombone
Alon Portal violone
Miguel Espinoza klavecimbel

Het Castello Consort is een jong professioneel ensemble, gespecialiseerd in de authentieke uitvoering van 16e- en 17e-eeuwse muziek. Dat uit zich niet alleen in de keuze van historische instrumenten, maar ook in het gebruik van specifieke stemmingen (middentoon) en verder onderzoek naar articulatie, frasering en andere speeltechnische kenmerken van dit specifieke repertoire.

De kern van het ensemble bestaat uit drie instrumentalisten: Miguel Espinoza (klavecimbel & orgel), Anne-Linde Visser (barokcello) en Matthijs van der Moolen (baroktrombone). Regelmatig wordt het ensemble echter uitgebreid met extra instrumentalisten en/of vocalisten. Eén van de musici waarmee het Castello Consort vaak samenwerkt is Elisabeth Opsahl die een zink bespeelt. Op 13 november zal ook Alon Portal op violone meespelen; Anne-Linde Visser zal ontbreken.

De leden van het Castello Consort hebben elkaar ontmoet op de afdeling Oude Muziek aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Daar volgden ze regelmatig lessen met onder andere Charles Toet (Concerto Palatino), een expert op het gebied van renaissance- en vroege barokmuziek. Ook hebben ze lessen gevolgd bij andere vooraanstaande Oude Muziek- specialisten, zoals Lucia Swarts (barokcello), Adam Woolf (baroktrombone), Antoinette Lohmann (barokviool), Pieter Dirksen (klavecimbel), Wouter Verschuren (dulciaan) en Patrick Ayrton (klavecimbel).

In de zomer van 2015 speelde het ensemble in de ‘fringe’ van het BRQ Festival in Vantaa (Finland) en het Festival Oude Muziek in Utrecht. Daarnaast speelden ze in de Kongsberg International Organ Summer (Noorwegen). Buiten deze festivals om heeft het ensemble al vele concerten gegeven in binnen- en buitenlandse series.

Lees meer
Programma: Inspirerende Italianen
uit Armonia sacra di concerti, messa et canzoni (1622)
Canzon à 2 alla bastarda, per il Deo Gratias “La Gueralda”
Mariani, P. A. (data onbekend)
uit Sonate concertate in stil moderno, libro primo (1629):
Sonata Sesta à 2, Sopran & Trombone overo Violeta
Castello, Dario (±1590 – ±1658)
uit Sonate da Chiesa e da Camera a due, tre, & a quattro (1655):
Sonata à Basso è Violino ò Cornetto
Marini, Biago (1594 – 1663)
Sonata à 3 Schmelzer, Heinrich (1623 – 1680)
uit Il primo libro di ricercari:
Toccata in Guit Canzoni da sonare a una, due, tre et quattro (1634):
Canzon Seconda à due Canti
Canzon Terza à Canto solo
Frescobaldi, Girolamo (1583 – 1643)
uit Canzoni e concerti a 2, 3, 4 strumenti (1627):
Küstrinella
Jarzębski, Adam (? – ±1648)
uit de Düben Collectie:
Sonata à 2 in G
Nicolai, Johann Michael (1629 – 1685)
uit Concerti Ecclesiastici (1610):
Sonata à 2, Violino e Violone
Cima, Giovanni Paolo (1570 – 1622)
uit Il quarto libro de Varie Sonate […] (1626):
Ballo del GranDuca
Buonamente, Giovanni Battista (1595 – 1642)
Elisabeth Opsahl
Elisabeth Opsahl

Elisabeth Opsahl studeerde blokfluit bij het Norwegian Academy of Music (Oslo, Noorwegen), het Koninklijke Conservatorium te Den haagOpsahl 15028-27a en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Haar leraren waren o.a. R.M. Verhagen en H. ter Schegget. Zij verdiepte zich in muziek uit de barok, maar werkte ook veel met eigentijdse muziek. Zo heeft zij ook nauw samengewerkt met componisten.

Zij studeerde zink (cornetto) bij Conservatoire de Musique de Geneve (Geneve, Switserland) en bij Schola Cantorum Basiliensis (Basel, Switserland). Haar leraaren waren William Dongois en Bruce Dickey. Gedurende de zink-studies, verdiepte Elisabeth zich in de stijlen en geheimen van de 15de en 16de eeuwse muziek. Een zeer belangrijk aspect hiervan was improvisatie.

Zij trad op met verschillende ensembles in Nederland, België, Engeland en Noorwegen (o.a. Brabants Musyccollegium, Il Concerto Barocco, Holland Opera, Oslo Baroque Orchestra). Zij trad ook op in De Verenigde Staten en in Australië.

Elisabeth werkt regelmatig met projectorkesten en kleinere kamermuziekensembles. Zij is lid van de ensembles “FaSuperLa” (blokfluittrio), Copper & Zink (historische koperblazers), ”het Delta Consort” (een ensemble bestaande uit hout- en koperblazers, strijkers en continuoinstrumenten) en Ensemble Noorderlicht (een ensemble dat voornamelijk scandinavische muziek ten gehore brengt).

Zij nam ook deel aan meerdere (muziek)theatrale projekten. Hierbij schreef en bewerkte zij zelf teksten en muziek. Elisabeth is tevens dirigente van Nordic Choir in Rotterdam, en zij werkt ook nog als entertainer op opdracht van verschillende instituties. Zij geeft ook lezingen en workshops over verschillende thema’s binnen de muziek.

Matthijs van der Moolen
Matthijs van der Moolen

Matthijs van der Moolen (Nederland) studeert baroktrombone en modern (klassiek) trombone aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij studeert baroktrombone bij Charles Toet, en klassiek trombone bij Pete Saunders en Tim Dowling. Van de laatste krijgt hij lessen op originele romantische instrumenten.

Matthijs richt zich voornamelijk op het spelen van kamermuziek, en is onder andere mede-oprichter van ensemble Ongestreken.

Hij kreeg masterclasses van onder andere Jörgen van Rijen, Ian Bousfield, Weston Sprott, Blair Bollinger, John Kenny, Sergio Carolino en Niels-Ole Bo Johansen.

Meer informatie vindt u op www.matthijsvandermoolen.com.

Alon Portal
Alon Portal

Alon Portal is geboren in Israël. Hij studeerde in Jeruzalem aan de Jerusalem Music Academy. Tijdens zijn studietijd was Alon lid van het Barrocade Ensemble.

Hij ontving een beurs van de America-Israël Cultural Foundation. Daarna studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, en barokcontrabas bij Margaret Urquhart.

In Nederland speelde hij bij dirigenten en ensembles zoals Frans Brüggen en Het Orkest van de 18e eeuw, Peter van Heyghen, Patrick Cohën-Akenine, Symphonie Atlantique, NordBarok, Stichting Dutch Baroque, Ton Koopman, Circulo Bach in Madrid, en anderen.

In de zomer van 2014 won hij een eerste prijs bij de AMUZ Kamermuziekfestival in Antwerpen. Hij speelde onder andere bij festivals waaronder het Festival Oude Muziek in Utrecht, het Bach Festival Dordrecht, Abu Gosh Festival.

Miguel Espinoza
Miguel Espinoza

Miguel Espinoza (Mexico) studeert klavecimbel bij Jacques Ogg en Patrick Ayrton aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Eerder studeerde hij in Mexico bij Gaston Lafourcade. Daarnaast ontving hij lessen in basso continuo, en in de interpretatie van oude muziek van Angelo Rossati.

In 2011 en 2012 nam hij deel aan het oude muziek-festival in Vancouver (Canada) waar hij masterclasses volgde bij Jacques Ogg, Jaap ter Linden en Wilbert Hazelzet.

Aan het Conservatorium van Amsterdam volgde hij meerdere masterclasses bij Carole Terasi.
Als solist trad hij op in Bach’s klavecimbelconcerten, in zowel Mexico als Nederland.