Hieronymus Ensemble

Geen evenementen gevonden!

Datum

zondag 13 februari
Verlopen!

Categorie

2021-2022

Hieronymus Ensemble

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort

13 februari 2022

Lette Vos sopraan
Tobias Peralta countertenor
Jasper Dijkstra tenor
Andrew Hopper bas en algehele leiding

Zij begeleiden zich zelf met Viola da Gamba en Barokgitaar
www.hieronymusensemble.com

 

Programma:

Guillaume de Machaut (c. 1300-1377) Douce dame jolie
John Wilbye (1574-1638)
John Farmer (c. 1570-c. 1601)
Adieu, sweet Amaryllis
Fair Phyllis I saw
Thoinot Arbeau (1520-1595)
Josquin des Prez (1455-1521)
Claudin de Sermisy (1490-1562)
Belle qui tiens ma vie
Mille regretz
Tant qui vivrai
Thomas Morley (1557-1603)
John Dowland (1563-1626)
John Dowland
April is in my mistress’ face
Dear, if you change
Come again
John Dunstable (c. 1390-1453)
Adrian Le Roy (c. 1520-1598)
Puisque m’amour
O combien est heureuse
John Bennet (c. 1575-after 1614)
John Dowland
John Dowland
Weep, O mine eyes
Time stands still
Say, love, if ever thou didst find
Lees meer over het Hieronymus Ensemble
Hieronymus Ensemble specialiseert zich in oude, overwegend vocale muziek uit de 15e tot de 17e eeuw.  Het ensemble werd in 2017 opgericht door zangstudenten van het Koninklijk Conservatorium, maar inmiddels bestaat het het uitgebreide ledenbestand uit uitsluitend afgestudeerde zangers
en instrumentalisten van alle grote Conservatoria in Nederland.
Hieronymus gaf concerten binnen bekende concertseries, zoals die van de Pieterskerk in Utrecht en de Kloosterkerk in Den Haag en bij allerlei bijzondere gelegenheden, zoals de “Purcell dag” van het festival Oude Muziek een viering van het 500-jarige bestaan van de grote kerk in Alkmaar en tijdens het festival “Art Stations of the Cross in de Waalse Kerk in Amsterdam.
In 2019 stond Hieronymus in de finale van het Van Wassenaer Concours, waar ze werden geroemd om hun veelzijdigheid, flexibiliteit en lef. Momenteel werkt het ensemble aan een CD met Engelse religieuze koormuziek uit de 15e eeuw.

Voor meer informatie kunt u terecht op   www.hieronymusensemble.com.

Lette Vos
Lette Vos

(sopraan) studeerde in juni 2017 cum laude af aan HKU Utrechts Conservatorium. Haar ruime ervaring als koor- en ensemblezangeres bij o.a. Cappella Amsterdam, De Nationale Opera Talent, NKK NXT en Consensus Vocalis kenmerkt zich vooral door diversiteit en het oprekken van de grenzen van ‘klassiek’. Recent maakte ze deel uit van cd-opnames met PRJCT Amsterdam en Dejongdejongplus. Lette is tevens werkzaam als literair vertaler en vertaaldocent.

Tobias Segura Peralta
Tobias Segura Peralta

begon zijn muzikale vorming als jongenssopraan op de Kathedrale Koorschool Utrecht. Hij vervolgde zijn studie op het Utrechts Conservatorium, waar hij in 2017 cum laude afstudeerde bij Jon Thorsteinsson. Vandaag de dag wordt Tobias gecoacht door Alex Potter en Xenia Meijer.
Afgelopen jaren soleerde hij onder andere in: Saul van G.F. Händel, the Chichester Psalms van

L.Bernstein, de Johannes- en Matthäus-Passion van Bach en zijn Hohe Messe. Ook zong hij de rol van derde knabe in een producitie van Die Zauberflöte (W.A. Mozart) bij Opera Zuid. Naast zijn solistische werk heeft Tobias veel ervaring als ensemblezanger. Hij is als freelancer verbonden aan
het Nederlands Kamerkoor, het koor van De Nationale Opera, De Nederlandse Bachvereniging, Cappella Amsterdam, The Sixteen, Consensus Vocalis, Le Nuove Musiche en Hieronymus Ensemble. Tobias is tevens werkzaam als dirigent en vocal coach.

Jasper Dijkstra
Jasper Dijkstra

Jasper begon op zijn zevende met zingen als jongensalt in het Sacramentskoor Breda. In dit jongenskoor laaide zijn passie voor Oude Muziek op tijdens het zingen van muziek van vele oude meesters, zoals Palestrina, Victoria en Byrd, waarmee het koor de Mis omlijstte. Daarnaast verleende dit koor ook medewerking aan diverse uitvoeringen van de Matthäus Passion, symfonieën van Mahler en andere grote composities

Hiernaast studeerde hij Piano bij André Telderman en Orgel bij Kees Stikkers. Na zijn stembreuk bleef hij als tenor nog een aantal jaar zingen in de Sacramentskerk van Breda en studeerde hij Zang bij Lucie Hillen.

Aan het Conservatorium van Amsterdam studeerde hij Oude Muziek Zang onder leiding van Xenia Meijer. Hij volgde diverse masterclasses en coachings bij o.a. Charlotte Margiono, Margreet Honig, Nico van der Meel en Ed Spanjaard. Ook kreeg hij een meerdaagse coaching van Emma Kirkby via stichting Noorderkerkconcerten. In 2021 rondde hij de opleiding Cum Laude af. Hij wordt op dit moment nog steeds gecoacht door Xenia Meijer.

Hij is actief als Young Bach Fellow bij de Nederlandse Bachvereniging en zingt mee in het reguliere concertprogramma. Ook is hij lid van het jonge oude muziekensemble Hieronymus, dat bestaat uit studerende en ex-Oude Muziekstudenten van de conservatoria in Amsterdam en Den Haag, waarmee hij onder andere op het Festival Oude Muziek te Utrecht zong.

Daarnaast verleent hij als solist en ensemblezanger zijn medewerking aan verschillende projecten in het gehele land, waaronder verschillende rollen in de Passies, Oratoria en Cantates van Bach, oratoria van Haydn en de Messiah van Händel. Ook zong hij bij diverse koren en professionele ensembles, zoals Vox Luminis, het Luthers Bach Ensemble, Le Nuove Musiche, Camerata Trajectina, PRJCT Amsterdam en Barokensemble De Swaen.

Andrew Hopper
Andrew Hopper

De Britse bas-bariton Andrew Hopper studeerde compositie aan het Birmingham Conservatoire en werkte daarna als freelance koorzanger in het VK. In 2015 verhuisde hij naar Nederland om oude muziekstem te studeren aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, en is momenteel een
masterstudent aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij heeft gewerkt met leraren waaronder Xenia Meijer, Rita Dams, Peter Kooij en Robin Blaze.

Andrew is niet alleen een veelgevraagd solist, maar werkt ook regelmatig als ensemblezanger met groepen als Amsterdam Baroque, het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam en Collegium Vocale Gent. Hij is gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek, met een bijzondere liefde voor de Noord-Europese middeleeuwse en vroege renaissance polyfonie, die hij verkent met zijn eigen groep, Hieronymus Ensemble. Andrew speelt ook een verscheidenheid aan vroege strijkinstrumenten (onder andere viola da gamba, vielle, lira da gamba). Naast zijn muzikale leven studeert Andrew politicologie aan de Universiteit Leiden.