Camerata Trajectina

Organisator

Stichting Sint Jorisconcerten
Telefoon
+31 6 3643 4164
Email
info@sintjorisconcerten.nl

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen
QR Code

Datum

zondag 19 september

Categorie

2021-2022

Camerata Trajectina

19 september 2021

Verdere informatie volgt

Meer/minder over Camerata Trajectina
ek
Saskia Coolen
Saskia Coolen
Arjen Verhage
Arjen Verhage

De Nederlandse luitist Arjen Verhage studeerde aan het Amsterdams Conservatorium. Halverwege zijn gitaarstudie bij Lydia Kennedy besloot hij zich te toe te leggen op de oude muziek. Vanaf dat moment vervolgde hij zijn studie als luitist bij Fred Jacobs. Tijdens zijn bachelorstudie ging de aandacht uit naar de renaissance luit en naar de theorbe als begeleidingsinstrument. Tijdens zijn vervolgstudie specialiseerde hij zich in de Franse barokluit.

In 2011 studeerde Arjen in het kader van het Erasmus uitwisselingsprogramma aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith. Hij heeft les in het continuospel gevolgd bij o.a. Thomas Boysen en Thérèse de Goede. In 2012 behaalde hij zijn diploma “Master of Music”.
Arjen is een veelgevraagd continuo en ensemblespeler. Hij speelde onder dirigenten als, Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Timothy Nelson en Jan Joost van Elburg, en bij ensembles als het Nederlands Kamerkoor, het Luthers Bach Ensemble en Severijn. Hij speelde verschillende opera’s waaronder L’incorratione de Poppea onder leiding van Glen Wilson. In 2013 richtte hij “The Continuo Company” op; een ensemble dat zich specialiseert in het begeleiden van solisten, ensembles en orkesten. Met dit ensemble had hij de muzikale leiding over de Productie “Very Fairy” (regie: Aram Adriaanse), uitgevoerd door studenten van het Conservatorium en de Toneelschool Maastricht.
Het begeleiden van zangers is een van Arjens specialiteiten, zowel in het luitlied als continuobegeleiding op de theorbe. Hij begeleide tal van zangers waaronder Claron McFadden en Nico van der Meel en Johannette Zomer. Met Kaspar Kröner heeft hij de cd Kaleidoscope of Love opgenomen. Met Wendy Roobol en Benedict Hymas werkt hij regelmatig samen. Met Leonore van Sloten vormt hij het Huygens Duo; een duo dat zich heeft toegelegd in de Nederlandse liedkunst van de zeventiende eeuw.
Arjen is betrokken bij het project MonteverdiXL, waarbij alle madrigaalboeken van Monteverdi zullen worden opgenomen. Dit immense project staat onder leiding van Krijn Koetsveld. Boek 7 en boek 1&2 zijn reeds uitgekomen. In 2017 komen boek 3 &4 uit en het lijvige boek 8. In 2018 wordt boek 5 & 6 verwacht. Hierna zal gestart worden met het opnemen van de Selva Morale. Arjen is deel van het artistieke team van het Monteverdi Festival wat jaarlijks in het pinksterweekend in Amersfoort gehouden wordt.
De Nederlandse zeventiende-eeuwse muziek heeft Arjens speciale interesse. Sinds maart 2016 is hij verbonden aan het gerenomeerde ensembe Camerata Trajectina . Als onderdeel van het Huygens Duo verkent hij de gezongen poëzie van onze vaderlandse dichters als Vondel en Hooft. Met het Nicolaes Vallet Luitkwartet nam hij een cd op met de luitkwartetten van Vallet. In de zomer van 2013 maakte hij de theatervoorstelling “Lege dagen” voor het Grachtenfestival en Festival over het IJ over de dichteres Catharina Questiers, samen met Kasper Kapteijn en Malou de Roy van Zuijdewijn.
Als solist speelt Arjen regelmatig op toonaangevende festivals als het Oude Muziek Festival Utrecht, het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en het Bachfestival Dordrecht. Op dit moment is Arjen bezig met het maken van een cd-opname met Engels luitrepertoire.

Constance Allanic
Constance Allanic

Constance Allanic is een zeer veelzijdig kunstenaar. Als musicus en als als danseres is ze evenzeer thuis in de geleerde wereld van de historische uitvoeringspraktijk als in de orale tradities en folklore. Na haar studie moderne harp bij Erika Waardenburg besloot ze zich te specialiseren in de historische uitvoeringspraktijk, waarbij ze historische harp studeerde bij luitspeler Mike Fentross en viola da gamba bij Anneke Pols.

Haar diploma Voortgezette Kunstopleiding Muziek (viola da gamba) kreeg ze cum laude, voor haar onderzoek naar de viola bastarda, een Italiaans type viola da gamba in de schemerzone tussen de Renaissance en de Barok.
Constance is één van de weinige spelers van de barokharp en is daardoor gevraagd, als soliste en als continuospeler bij groepen als de Nederlandse Bach Vereniging (waar ze ook de lirone bespeelt), de Nederlandse Barokvereniging, Concerto Kölln en diverse Duitse operahuizen. Tijdens de vastentijd (en de rest van het jaar ook!) is ze vaak te horen als gambiste, onder meer in Bachs Matthäus- en Johannespassies. Ze speelt kamermuziek, met groepen als Fala Música (muziek uit de late middeleeuwen) en Camerata Trajectina (oude muziek uit Nederland), Música Temprana (oude muziek uit Latijns-Amerika), en ze begeleidt zangers als Xenia Meijer. In 2003 was zij als barokharp-soliste één van de finalisten in de beroemde Vriendenkrans, de prijs van de Vereninging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Constance Allanic doceert historische harpen aan het Conservatorium van Amsterdam en heeft masterclasses gegeven aan verschillende conservatoria in binnen- en buitenland. Aan de muziekschool van Utrecht doceert zij zowel de viola da gamba, als de keltische en concertharp.
Als gepassioneerd danseres besloot Constance haar dansen op een leeftijd waarop ballerina’s op pensioen gaan denken, naar een professioneel niveau te brengen. Ze studeerde Roma (zigeuner) dans bij dr. Gusztáv Balázs en is nu een volledig gevluchte Roma-danseres en danslerares.

Cassandra Luckhardt
Cassandra Luckhardt

“When I first heard ‘Il Combattimento di Tancredi e Clorinda,’ I was moved to tears; Clorinda’s final note as she ascends to the heavens is one of the most beautiful moments in all of Western classical music. Recording that piece 20 years later with Le Nuove Musiche was a most remarkable closing of the circle.”
Sinds Cassandra de Prijs voor de meest belovende individuele musicus won tijdens het Internationale

Van Wassenaer Concours, heeft ze een internationale reputatie opgebouwd als solist, kamer- en orkestmusicus op cello en viola da gamba. Ze trad op met het The Academy of Ancient Music, Amsterdam Baroque Orchestra, The King’s Consort, Musica ad Rhenum en Il Complesso Barocco. Ze concerteerde in heel Europa, China, Australië, Japan, Rusland, Israël, de VS en Nederland, haar geadopteerde thuisland. In 2015 trad ze op als soliste met het Koninklijk Concertgebouworkest.
Cassandra begon haar studie in Ohio en San Francisco. In Europa studeerde zij bij Christophe Coin in Parijs en bij Jaap ter Linden en Wieland Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Haar opname van de viola da gamba-suites van Couperin met Musica ad Rhenum wordt geroemd als “magnifiek en onmisbaar” en “een bijzonder hoogtepunt.” Haar opname van de Bachsonates voor viola da gamba laat “speelsheid, fijngevoeligheid, muzikaliteit en collegialiteit” zien en wordt gewaardeerd als een “prachtige uitvoering die geen wens onvervuld laat.”
Cassandra bespeelt een cello van Sebastian (?) Kloz, Mittenwald ca. 1760 en een gamba na Guillaume Barbey, Paris, 1690, gebouwd door John Pringle, USA 1987. Zij speelt ook op een cello van Roger Hargrave, Bremen 2007, met dank aan het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.