Camerata Trajectina: Gezongen verhalen

Organisator

Stichting Sint Jorisconcerten
Telefoon
+31 6 3643 4164
Email
info@sintjorisconcerten.nl
Reserveer

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen
QR Code

Datum

zondag 19 september

Categorie

2021-2022

Camerata Trajectina: Gezongen verhalen

19 september 2021

De mooiste verhalende liederen uit de late Middeleeuwen en 16de eeuw. Een gezongen voorleesmiddag met hier en daar wat uitleg door Nico van der Meel, meesterverteller en een van Nederlands bekendste tenoren.

Laat u meevoeren naar de denkbeelden, de taal en het ritme van honderden jaren geleden. Constance Allanic begeleidt op harp, viola da gamba en hakkebord.
Een unieke luister-ervaring!

Bekijkt en beluistert u alvast op youtube het promotiefilmpje over dit concert: Gezongen Verhalen!
Een lovende recensie van ‘Gezongen Verhalen’ op 12 september j.l. in Oegstgeest kunt u lezen in dit artikel.

Programma

Het was een meysken vroegh ophestaen

Het daghet in den Oosten

Antwerps Liedboek 62

Antwerps Liedboek 73

History Liedt van Graef Floris ende Geraert van Velsen 14de of 15de eeuw, uit een druk van 1591
Constantia Codex Faenza, rond 1410
Egidius, waer bestu bleven
De capelaen van hoedelem
Ic sach in enen rozengaerde
Gruuthuse-handschrift II.98
Gruuthuse-handschrift II.17
Gruuthuse-handschrift II.48
De Heer moet zijn ghepresen Een liedeken van Weynken Claes dochter
Na de wijse: Het was een Joden Dochter
Alsmen schreef duyst vijfhondert en daartoe nog vijftig jaar Van vier vrome Christenen, dewelke geoffert zijn te Lier, Anno 1550.
Nae de wijse: O Rat van avontueren
Ricercar over: Het viel een hemels douwe
Het is goet vrede in alle duytsce landen. Antwerps Liedboek 59
Meer/minder over Camerata Trajectina
Het muzikale geheugen van Nederland
Met de muziek van de 16e en 17e eeuw en de eigen schoonheid van de Nederlandse taal brengt Camerata Trajectina Nederlandse geschiedenis tot leven. Speelse en theatrale presentaties spiegelen de cultuur en maatschappij van toen aan ons herkenbare heden. Voor het ensemble zijn componisten als Sweelinck, Schuyt, van Eyck en Schenk even inspirerend als propagandaliedjes van de geuzen, zeemansliederen van de VOC of minneliedekens uit het Gruuthuse-handschrift.

Kernleden van het ensemble zijn Saskia Coolen (blokfluit & viola da gamba), Hieke Meppelink (sopraan), Nico van der Meel (tenor) en Arjen Verhage (luit & citer). Afhankelijk van het repertoire wordt het ensemble uitgebreid met diverse musici. Momenteel werken Cassandra Luckhardt (viola da gamba) en Constance Allanic (viola da gamba & harp) regelmatig met het ensemble mee.

Nú zingen en spelen is nú beleven
De poëzie in de 16e en 17e eeuw eeuw werd veelal gemaakt op bekende melodieën en werd dus gezongen! Beroemde dichters als Hooft, Bredero en Cats maakten evengoed gebruik van deze manier van werken als eenvoudige soldaten en matrozen. Camerata Trajectina heeft een grote expertise opgebouwd in het terugvinden van melodieën bij deze teksten. Daarbij wordt intensief gebruik gemaakt van de zeer omvangrijke database van de Nederlandse Liederenbank, die werd opgezet door liedonderzoeker Louis Peter Grijp (†2016), de voormalig luitist van Camerata Trajectina. Arrangementen worden gebaseerd op muziekwetenschappelijk onderzoek en stijbewuste improvisaties.

Voor een uitgebreidere biografie van Camerata Trajectina: zie hun website of deze biografie uit 2018.

Constance Allanic
Constance Allanic

Constance Allanic is een zeer veelzijdig kunstenaar. Als musicus en als als danseres is ze evenzeer thuis in de geleerde wereld van de historische uitvoeringspraktijk als in de orale tradities en folklore. Na haar studie moderne harp bij Erika Waardenburg besloot ze zich te specialiseren in de historische uitvoeringspraktijk, waarbij ze historische harp studeerde bij luitspeler Mike Fentross en viola da gamba bij Anneke Pols.

Haar diploma Voortgezette Kunstopleiding Muziek (viola da gamba) kreeg ze cum laude, voor haar onderzoek naar de viola bastarda, een Italiaans type viola da gamba in de schemerzone tussen de Renaissance en de Barok.
Constance is één van de weinige spelers van de barokharp en is daardoor gevraagd, als soliste en als continuospeler bij groepen als de Nederlandse Bach Vereniging (waar ze ook de lirone bespeelt), de Nederlandse Barokvereniging, Concerto Kölln en diverse Duitse operahuizen. Tijdens de vastentijd (en de rest van het jaar ook!) is ze vaak te horen als gambiste, onder meer in Bachs Matthäus- en Johannespassies. Ze speelt kamermuziek, met groepen als Fala Música (muziek uit de late middeleeuwen) en Camerata Trajectina (oude muziek uit Nederland), Música Temprana (oude muziek uit Latijns-Amerika), en ze begeleidt zangers als Xenia Meijer. In 2003 was zij als barokharp-soliste één van de finalisten in de beroemde Vriendenkrans, de prijs van de Vereninging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Constance Allanic doceert historische harpen aan het Conservatorium van Amsterdam en heeft masterclasses gegeven aan verschillende conservatoria in binnen- en buitenland. Aan de muziekschool van Utrecht doceert zij zowel de viola da gamba, als de keltische en concertharp.
Als gepassioneerd danseres besloot Constance haar dansen op een leeftijd waarop ballerina’s op pensioen gaan denken, naar een professioneel niveau te brengen. Ze studeerde Roma (zigeuner) dans bij dr. Gusztáv Balázs en is nu een volledig gevluchte Roma-danseres en danslerares.

Nico van der Meel
Nico van der Meel

Na eerst wiskunde gestudeerd te hebben in Leiden, besloot Nico van der Meel van zijn muzikale activiteiten zijn beroep te maken. Aanvankelijk studeerde hij daartoe koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Jan Eelkema en Barend Schuurman, maar vanaf 1982 deed hij hoofdvak zang bij Margreet Honig. Hij sloot zijn studie cum laude af in 1987. Hij nam deel aan masterclasses bij onder meer Evelyn Lear, Ruud van der Meer, Robert Holl, Elly Ameling en Elisabeth Schwarzkopf.

Hij is als docent verbonden geweest aan verschillende zomercursussen, zoals de “La Caixa” Curso Internacional de Música. Hoewel Nico van der Meel hoofdzakelijk bekend is als zanger van oude muziek, heeft hij toch een breed concertrepertoire opgebouwd met muziek van de 16e tot en met de 20e eeuw. Hij trad op onder dirigenten als Gustav Leonhardt, Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven, Peter Schreier, Helmuth Rilling en Sir Colin Davis. Hij geniet internationaal grote faam voor zijn vertolkingen van de evangelistenpartij in de Passionen van J.S.Bach. In de jaren 1989 tot 1996 nam hij deel aan concert-tournees en cd-opnamen van Bachs Hohe Messe en, als evangelist, van Bachs Johannes en Matthäus Passion door het Orkest van de 18e Eeuw, geleid door Frans Brüggen. Deze opnamen zijn uitgebracht door Philips Classics. Op talloze andere cd’s met oude muziek is Nico van der Meel te horen; zie ook de discografie op deze website.

In Nederland was Nico van der Meel op alle belangrijke podia voor kamermuziek te horen, maar ook in Duitsland, Spanje en Frankrijk gaf hij liedrecitals. Bij zijn recitals werkt Nico van der Meel o.a. samen met de pianisten Dido Keuning en Leo van Doeselaer. Er zijn cd’s van hem verschenen met vroege liederen van Hugo Wolf en met liederen van de Nederlandse componisten Johannes Verhulst, Leander Schlegel en Constantijn Huygens.

Op het gebied van opera was Nico van der Meel onder meer te horen en te zien als Alfred in de Fledermaus van Johann Strauss, Sellem in Stravinsky’s The Rake’s Progress, Pedrillo in Mozarts Entführung aus dem Serail onder leiding van Christopher Hogwood, Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni gedirigeerd door Arnold Östman (opgenomen door Decca L’Oiseau Lyre) en Camacho in Mendelssohns Die Hochzeit des Camacho met Anima Eterna geleid door Jos van Immerseel (opgenomen door Channel Classics).

Nico van der Meel is lid van het ensemble Camerata Trajectina, dat geldt als de pleitbezorger van de Nederlandse muziek van de Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw. Met deze groep werkte Nico van der Meel mee aan 18 cd-producties. In samenwerking met Louis Peter Grijp werkte Nico van der Meel de afgelopen jaren aan de reconstructie van het Maastrichts Liedboek uit 1554, hetgeen moet leiden tot een publicatie in de reeks Monumenta Musica Neerlandica van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Muziekgeschiedenis.

Nico van der Meel is vanaf de oprichting in 1981 dirigent van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden, een koor dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met a capella muziek van de 15e tot en met de 21e eeuw en dat tweemaal per jaar een concertserie verzorgt. In het verleden was hij als dirigent onder meer verbonden aan het Leids Studentenkoor en -orkest Collegium Musicum. Hij leidde projecten bij diverse andere gezelschappen, o.a. het Vocaal Ensemble COQU in Utrecht, het Amsterdams Bach Consort, P’Adam en het Leidse Couleur Vocale. Verder coacht Van der Meel kleine vocale emsembles en verzorgt hij koorvormingstrainingen. Begin 2008 verscheen bij Quintone een cd met de Johannes Passion van J.S. Bach in de versie 1725, met Concerto d’Amsterdam, en La Furia o.l.v. Nico van der Meel.

Urenschema

15:00 - 16:00
Kerk open 14:30
Sold out!