Camerata Trajectina

Organisator

Stichting Sint Jorisconcerten
Telefoon
+31 6 3643 4164
Email
info@sintjorisconcerten.nl

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen
QR Code

Datum

zondag 11 september

Categorie

2022-2023

Camerata Trajectina

Vive le Geus!
Win de oorlog, zing een lied

Een bloedstollende, theatrale muziekvoorstelling over 80 jaar opstand. Over chaos en onderlinge verdeeldheid, intrige en wreedheid, maar vooral over de kracht van muziek in tijden van oorlog.
De slag bij Heiligerlee, de terreur van Alva, het Leidens ontzet, Van Oldenbarnevelt op het schavot en de verovering van de zilvervloot. De 80-jarige oorlog, de belangrijkste periode in de ontstaansgeschiedenis van ons land.
Vive le Geus! Brengt de politieke overtuigingen, en de gevoelens van de mensen die er bij waren heel dichtbij. Muziek als nieuwsbron én als propagandamiddel. Wie kon je vertrouwen? Waren de geuzen terroristen of bevrijders? Stond je buurman aan jouw kant? Was er wel een kant? En welke kant zouden wij zelf nu kiezen?
Camerata Trajectina brengt Vive le Geus  in samenwerking met René van Stipriaan literair-historicus als verteller.

www.camerata-trajectina.nl
www.liederenbank.nl

N.B. U kunt een bestand met alle liedteksten vinden op onze website, en wel op de downloadpagina van dit concert.

Programma

Meer/minder over Camerata Trajectina
Het muzikale geheugen van Nederland
Zij houden van lage kunst met zijn liedjes van de straat, maar de hoge kunst met gecomponeerde liederen is hen
net zo lief. De roemruchte 17e eeuw laten zij, evenals andere perioden, instrumentaal en meerstemmig tot de verbeelding spreken. Van Sweelinck en Schuyt tot geuzenliederen en zeemansliedjes.Zij zijn het muzikale geheugen van Nederland.

Kernleden van het ensemble zijn Saskia Coolen (blokfluit & viola da gamba), Nico van der Meel (tenor), Cassandra Luckhardt (viola da gamba), Constance Allanic (viola da gamba & harp) en Arjen Verhage (luit & citer). Daar waar nodig worden zij bijgestaan door Klaartje van Veldhoven, Wendy Roobol, Sytse Buwalda, Berend Eijkhout en diverse gastmusici.

Serieus speels
Inhun projecten belichten zij de muziek telkens in de context van een politiek, literair of kunsthistorisch thema; al dan niet in theatrale vorm. Zij combineren degelijk muziekwetenschappelijk onderzoek met stijlbewuste improvisaties en een speelse presentatie. Camerata Trajectina laat je aan de hand van muziek kennismaken met belangrijke figuren en ingrijpende gebeurtenissen uit ons verleden; die hebben immers de loop van de geschiedenis tot op het heden bepaald.
Camerata Trajectina bracht de eerste Nederlandse opera, Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck, weer tot klinken. De Volkskrant noemde het ‘een blijde gebeurtenis’ en de opera ‘een feest’.
www.camerata-trajectina.nl
www.liederenbank.nl

Saskia Coolen
Sakia Coolen

Saskia Coolen studeerde blokfluit aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Kees Boeke en Walter van Hauwe. Daarnaast bekwaamde zij zich op de viola da gamba en studeerde zij musicologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht.
Saskia Coolen maakte jarenlang deel uit van La Fontegara Amsterdam en trad op met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging, het Freiburger

Barockorchester, The King’s Consort en Tragicomedia, De Radio Kamer Filharmonie.
Met ‘Camerata Trajectina’ bepleit zij de Nederlandse muziek van Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw. Dit ensemble maakte tot nu toe 30 Cd’s en treedt behalve in Nederland veelvuldig op in het buitenland. Zij vierden onlangs hun 40-jarig jubileum.
In 1994 richtte ze het ensemble Senario op om kamermuziek uit de Barok te spelen, waarin de blokfluit een belangrijke rol heeft.
Van 2004 tot 2014 speelde ze in Brisk Recorder Quartet Amsterdam. Dit blokfluitkwartet speelt zowel nieuwe als oude muziek, maakt muziektheater speciaal voor kinderen en produceerde de laatste jaren een aantal nieuwe Cd’s. Het ensemble werkt veel samen met acteurs, regisseurs, componisten of improvisators op zoek naar nieuwe mogelijkheden.
Met haar eigen Stichting ‘Recorders’ heeft ze diverse muziektheater-produkties gemaakt.
Saskia Coolen maakte een aantal Cd’s voor het label Globe, waaronder Recorders recorded, een unieke opname op de collectie originele 18e eeuwse blokfluiten van het Haags Gemeentemuseum.
Met beiaardier Arie Abbenes speelt zij regelmatig programma’s voor de spectaculaire combinatie van blokfluit en beiaard, die ook op Cd verschenen.
Ze was als hoofdvakdocente jarenlang verbonden aan de conservatoria van Hilversum en Amsterdam en ze geeft talloze masterclasses en cursussen over de hele wereld, vooral in de Verenigde Staten.
Ze verdiept zich in historische improvisatievormen, die als een rode draad door haar werk lopen.
Ze doceert regelmatig diminuties en ornamentatie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het Utrechts Conservatorium.

Constance Allanic
Constance Allanic

Constance Allanic is een zeer veelzijdig kunstenaar. Als musicus en als als danseres is ze evenzeer thuis in de geleerde wereld van de historische uitvoeringspraktijk als in de orale tradities en folklore. Na haar studie moderne harp bij Erika Waardenburg besloot ze zich te specialiseren in de historische uitvoeringspraktijk, waarbij ze historische harp studeerde bij luitspeler Mike Fentross en viola da gamba bij Anneke Pols.

Haar diploma Voortgezette Kunstopleiding Muziek (viola da gamba) kreeg ze cum laude, voor haar onderzoek naar de viola bastarda, een Italiaans type viola da gamba in de schemerzone tussen de Renaissance en de Barok.
Constance is één van de weinige spelers van de barokharp en is daardoor gevraagd, als soliste en als continuospeler bij groepen als de Nederlandse Bach Vereniging (waar ze ook de lirone bespeelt), de Nederlandse Barokvereniging, Concerto Kölln en diverse Duitse operahuizen. Tijdens de vastentijd (en de rest van het jaar ook!) is ze vaak te horen als gambiste, onder meer in Bachs Matthäus- en Johannespassies. Ze speelt kamermuziek, met groepen als Fala Música (muziek uit de late middeleeuwen) en Camerata Trajectina (oude muziek uit Nederland), Música Temprana (oude muziek uit Latijns-Amerika), en ze begeleidt zangers als Xenia Meijer. In 2003 was zij als barokharp-soliste één van de finalisten in de beroemde Vriendenkrans, de prijs van de Vereninging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Constance Allanic doceert historische harpen aan het Conservatorium van Amsterdam en heeft masterclasses gegeven aan verschillende conservatoria in binnen- en buitenland. Aan de muziekschool van Utrecht doceert zij zowel de viola da gamba, als de keltische en concertharp.
Als gepassioneerd danseres besloot Constance haar dansen op een leeftijd waarop ballerina’s op pensioen gaan denken, naar een professioneel niveau te brengen. Ze studeerde Roma (zigeuner) dans bij dr. Gusztáv Balázs en is nu een volledig gevluchte Roma-danseres en danslerares.

Cassandra Luckhardt
Cassandra Luckhardt

“When I first heard ‘Il Combattimento di Tancredi e Clorinda,’ I was moved to tears; Clorinda’s final note as she ascends to the heavens is one of the most beautiful moments in all of Western classical music. Recording that piece 20 years later with Le Nuove Musiche was a most remarkable closing of the circle.” Sinds Cassandra de Prijs voor de meest belovende individuele musicus won tijdens het Internationale

Wassenaer Concours, heeft ze een internationale reputatie opgebouwd als solist, kamer- en orkestmusicus op cello en viola da gamba. Ze trad op met het The Academy of Ancient Music, Amsterdam Baroque Orchestra, The King’s Consort, Musica ad Rhenum en Il Complesso Barocco. Ze concerteerde in heel Europa, China, Australië, Japan, Rusland, Israël, de VS en Nederland, haar geadopteerde thuisland. In 2015 trad ze op als soliste met het Koninklijk Concertgebouworkest.
Cassandra begon haar studie in Ohio en San Francisco. In Europa studeerde zij bij Christophe Coin in Parijs en bij Jaap ter Linden en Wieland Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Haar opname van de viola da gamba-suites van Couperin met Musica ad Rhenum wordt geroemd als “magnifiek en onmisbaar” en “een bijzonder hoogtepunt.” Haar opname van de Bachsonates voor viola da gamba laat “speelsheid, fijngevoeligheid, muzikaliteit en collegialiteit” zien en wordt gewaardeerd als een “prachtige uitvoering die geen wens onvervuld laat.”
Cassandra bespeelt een cello van Sebastian (?) Kloz, Mittenwald ca. 1760 en een gamba na Guillaume Barbey, Paris, 1690, gebouwd door John Pringle, USA 1987. Zij speelt ook op een cello van Roger Hargrave, Bremen 2007, met dank aan het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

Arjen Verhage
Arjen Verhage

De Nederlandse luitist Arjen Verhage studeerde aan het Amsterdams Conservatorium. Halverwege zijn gitaarstudie bij Lydia Kennedy besloot hij zich te toe te leggen op de oude muziek. Vanaf dat moment vervolgde hij zijn studie als luitist bij Fred Jacobs. Tijdens zijn bachelorstudie ging de aandacht uit naar de renaissance luit en naar de theorbe als begeleidingsinstrument. Tijdens zijn vervolgstudie specialiseerde hij zich in de Franse barokluit.

In 2011 studeerde Arjen in het kader van het Erasmus uitwisselingsprogramma aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith. Hij heeft les in het continuospel gevolgd bij o.a. Thomas Boysen en Thérèse de Goede. In 2012 behaalde hij zijn diploma “Master of Music”.
Arjen is een veelgevraagd continuo en ensemblespeler. Hij speelde onder dirigenten als, Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Timothy Nelson en Jan Joost van Elburg, en bij ensembles als het Nederlands Kamerkoor, het Luthers Bach Ensemble en Severijn. Hij speelde verschillende opera’s waaronder L’incorratione de Poppea onder leiding van Glen Wilson. In 2013 richtte hij “The Continuo Company” op; een ensemble dat zich specialiseert in het begeleiden van solisten, ensembles en orkesten. Met dit ensemble had hij de muzikale leiding over de Productie “Very Fairy” (regie: Aram Adriaanse), uitgevoerd door studenten van het Conservatorium en de Toneelschool Maastricht.
Het begeleiden van zangers is een van Arjens specialiteiten, zowel in het luitlied als continuobegeleiding op de theorbe. Hij begeleide tal van zangers waaronder Claron McFadden en Nico van der Meel en Johannette Zomer. Met Kaspar Kröner heeft hij de cd Kaleidoscope of Love opgenomen. Met Wendy Roobol en Benedict Hymas werkt hij regelmatig samen. Met Leonore van Sloten vormt hij het Huygens Duo; een duo dat zich heeft toegelegd in de Nederlandse liedkunst van de zeventiende eeuw.
Arjen is betrokken bij het project MonteverdiXL, waarbij alle madrigaalboeken van Monteverdi zullen worden opgenomen. Dit immense project staat onder leiding van Krijn Koetsveld. Boek 7 en boek 1&2 zijn reeds uitgekomen. In 2017 komen boek 3 &4 uit en het lijvige boek 8. In 2018 wordt boek 5 & 6 verwacht. Hierna zal gestart worden met het opnemen van de Selva Morale. Arjen is deel van het artistieke team van het Monteverdi Festival wat jaarlijks in het pinksterweekend in Amersfoort gehouden wordt.
De Nederlandse zeventiende-eeuwse muziek heeft Arjens speciale interesse. Sinds maart 2016 is hij verbonden aan het gerenomeerde ensembe Camerata Trajectina . Als onderdeel van het Huygens Duo verkent hij de gezongen poëzie van onze vaderlandse dichters als Vondel en Hooft. Met het Nicolaes Vallet Luitkwartet nam hij een cd op met de luitkwartetten van Vallet. In de zomer van 2013 maakte hij de theatervoorstelling “Lege dagen” voor het Grachtenfestival en Festival over het IJ over de dichteres Catharina Questiers, samen met Kasper Kapteijn en Malou de Roy van Zuijdewijn.
Als solist speelt Arjen regelmatig op toonaangevende festivals als het Oude Muziek Festival Utrecht, het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en het Bachfestival Dordrecht. Op dit moment is Arjen bezig met het maken van een cd-opname met Engels luitrepertoire.

Nico van der Meel
Nico van der Meel

Na eerst wiskunde gestudeerd te hebben in Leiden, besloot Nico van der Meel van zijn muzikale activiteiten zijn beroep te maken. Aanvankelijk studeerde hij daartoe koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Jan Eelkema en Barend Schuurman, maar vanaf 1982 deed hij hoofdvak zang bij Margreet Honig. Hij sloot zijn studie cum laude af in 1987. Hij nam deel aan masterclasses bij onder meer Evelyn Lear, Ruud van der Meer, Robert Holl, Elly Ameling en Elisabeth Schwarzkopf.

Hij is als docent verbonden geweest aan verschillende zomercursussen, zoals de “La Caixa” Curso Internacional de Música. Hoewel Nico van der Meel hoofdzakelijk bekend is als zanger van oude muziek, heeft hij toch een breed concertrepertoire opgebouwd met muziek van de 16e tot en met de 20e eeuw. Hij trad op onder dirigenten als Gustav Leonhardt, Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven, Peter Schreier, Helmuth Rilling en Sir Colin Davis. Hij geniet internationaal grote faam voor zijn vertolkingen van de evangelistenpartij in de Passionen van J.S.Bach. In de jaren 1989 tot 1996 nam hij deel aan concert-tournees en cd-opnamen van Bachs Hohe Messe en, als evangelist, van Bachs Johannes en Matthäus Passion door het Orkest van de 18e Eeuw, geleid door Frans Brüggen. Deze opnamen zijn uitgebracht door Philips Classics. Op talloze andere cd’s met oude muziek is Nico van der Meel te horen; zie ook de discografie op deze website.

In Nederland was Nico van der Meel op alle belangrijke podia voor kamermuziek te horen, maar ook in Duitsland, Spanje en Frankrijk gaf hij liedrecitals. Bij zijn recitals werkt Nico van der Meel o.a. samen met de pianisten Dido Keuning en Leo van Doeselaer. Er zijn cd’s van hem verschenen met vroege liederen van Hugo Wolf en met liederen van de Nederlandse componisten Johannes Verhulst, Leander Schlegel en Constantijn Huygens.

Op het gebied van opera was Nico van der Meel onder meer te horen en te zien als Alfred in de Fledermaus van Johann Strauss, Sellem in Stravinsky’s The Rake’s Progress, Pedrillo in Mozarts Entführung aus dem Serail onder leiding van Christopher Hogwood, Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni gedirigeerd door Arnold Östman (opgenomen door Decca L’Oiseau Lyre) en Camacho in Mendelssohns Die Hochzeit des Camacho met Anima Eterna geleid door Jos van Immerseel (opgenomen door Channel Classics).

Nico van der Meel is lid van het ensemble Camerata Trajectina, dat geldt als de pleitbezorger van de Nederlandse muziek van de Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw. Met deze groep werkte Nico van der Meel mee aan 18 cd-producties. In samenwerking met Louis Peter Grijp werkte Nico van der Meel de afgelopen jaren aan de reconstructie van het Maastrichts Liedboek uit 1554, hetgeen moet leiden tot een publicatie in de reeks Monumenta Musica Neerlandica van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Muziekgeschiedenis.

Nico van der Meel is vanaf de oprichting in 1981 dirigent van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden, een koor dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met a capella muziek van de 15e tot en met de 21e eeuw en dat tweemaal per jaar een concertserie verzorgt. In het verleden was hij als dirigent onder meer verbonden aan het Leids Studentenkoor en -orkest Collegium Musicum. Hij leidde projecten bij diverse andere gezelschappen, o.a. het Vocaal Ensemble COQU in Utrecht, het Amsterdams Bach Consort, P’Adam en het Leidse Couleur Vocale. Verder coacht Van der Meel kleine vocale emsembles en verzorgt hij koorvormingstrainingen. Begin 2008 verscheen bij Quintone een cd met de Johannes Passion van J.S. Bach in de versie 1725, met Concerto d’Amsterdam, en La Furia o.l.v. Nico van der Meel.

René van Stipriaan
René van Stipriaan

René van Stipriaan is literair-historicus, met een ruime ervaring als onderzoeker, schrijver en presentator. Deskundig op het terrein van de Nederlandse literatuur, en met name de Nederlandse Gouden Eeuw. Maar ook de Italiaanse Renaissance, of de geschiedenis van België hebben zijn belangstelling. Hij werkte in de literaire uitgeverij en is betrokken bij de digitalisering van het Nederlandse literaire erfgoed.

René van Stipriaan studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. In 1995 promoveerde hij aan deze universiteit op het komisch toneel in de zeventiende eeuw (Leugens en vermaak. Boccaccio’s novellen in de kluchtcultuur van de Nederlandse renaissance, handelseditie 1996). Vervolgens werkte hij enige jaren in de uitgeverij, bij Prometheus/Bert Bakker en Athenaeum – Polak & Van Gennep. Van 1998 tot 2012 was hij verantwoordelijk voor de opzet en de inhoud van de innovatieve website Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (www.dbnl.org). In 2013 was hij een van de initiatiefnemers van Digitale Werken, een project dat auteurs, hun erven, uitgevers, tijdschriften en andere culturele initiatieven bijstaat bij het digitaliseren, bouwen van websites en het vinden van een zo groot mogelijk lezerspubliek.

In 2008 was hij betrokken bij de achtdelige tv-serie Het verleden van Nederland. Voor de NTR-schooltelevisie schreef en presenteerde hij de educatieve series: Nederlandse literatuur van de Gouden Eeuw en Nederlandse literatuur van de 20ste eeuw. Hij publiceerde vele boeken waarvan de gedetailleerde studie over de Nederlandse literatuur en cultuur ten tijde van de Republiek, Het volle leven, het meest bekende is. Hij is tevens medewerker van het boekenkatern van NRC Handelsblad.

Urenschema

15:00 - 16:00
Kerk open 14:30