LUMEN ENSEMBLE
Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
25 juli 2021
GEANNULEERD
LUMEN ENSEMBLE: I DREAM OF
Eva Tebbe harp
Anastasia Kozlova viool
https://lumenensemble.com
Programma:
Henriëtte Bosmans (1895-1952) | Miniatuur |
Max Bruch (1838-1920) | Kol Nidrei voor viool en harp (arr. Eva Tebbe) |
Kate Moore (1979-) | The road is before us, Spin Bird uit ‘The Open Road’ |
Carl Engel (1883 – 1944) | Sea Shell (1911) |
Ralph Vaughan Williams (1872-1958) | The Lark Ascending, for violin and harp (arr. Eva Tebbe) |
Calliope Tsoupaki (1963-) | Thin Air for violin, voice and harp |
Stephen Foster(1826-1864) | I dream of Jeanie with the light brown hair. (arr. Jascha Heifetz) |
I Dream of geeft uiting aan een verlangen naar een andere plaats en tijd.
Met werken van Max Bruch, Calliope Tsoupaki, Stephen Foster, Carl Engel, Henriette Bosmans, Vaughan Williams, Kate Moore
Dit programma opent met een miniatuur van Henriette Bosmans die ons meeneemt op een grootse muzikale reis.
Kol Nidrei van Max Bruch is een Joods gebed voor de grote verzoendag; als God beslist over het lot van de mensen in het komende jaar en we ons mogen overgeven aan wat nu eenmaal is.
Thin Air van Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki lijkt wel uit een andere eeuw te komen, maar brengt ons juist in verbinding met het hier en nu. Tijdens de pandemie werd deze aangrijpende compositie voor alle festivals van deze wereld geschreven.
I dream of Jeanie with the Light Brown Hair van Stephan Foster brengt de luchtigheid van een Amerikaans volkswijsje in een charmant arrangement van niemand minder dan de grote violist Jascha Heifetz. Van hetzelfde charmante kaliber is Sea-Shell van Carl Engel.
The Open Road van de Australisch/Nederlandse componiste Kate Moore (1979) en met teksten Walt Whitman roept de luisteraar op om alle angst en bezorgdheid weg te laten vloeien, de onbekende weg (the open road) in te slaan als een symbool voor de reis van het leven, een proces van het ontdekken van “goddelijke dingen die mooi omhuld zijn, mooier dan woorden kunnen uitdrukken”.
Vol verwijzingen naar Engelse volksmuziek ademt The Lark Ascending van die andere beroemde Britse componist Ralph Vaughan Williams een diep nostalgische sfeer. Een veldleeuwerik zingt, hoog boven de glooiende, groene heuvels.
WEBSITE: https://lumenensemble.com
Eva Tebbe studeerde harp bij Manja Smits en behaalde in 2000 Bachelor diploma aan het ARTEZ instituut. In 1999 en 2000 studeerde Eva aan de Conservatoire Regional de Rueil-Malmaison (Frankrijk) bij harpiste Christine Icart. Zij behaalde in 2004 haar Masters diploma aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Ernestine Stoop. Eva volgde tijdens haar studie masterclasses en cursussen van ondermeer: Marielle Nordmann,
Helga Storck, Natalia Schameyeva, Tania Tauer, Andrew-Lawrence King, Isabelle Moretti, Christine Icart en Theo Olof.
Eva Tebbe staat als veelzijdige muzikale persoonlijkheid op de (inter)nationale kamermuziekpodia, verstrekt compositieopdrachten en arrangeert haar eigen repertoire.
Als harpiste, performer en vocalist werkt zij veelvuldig mee aan (muziek)theater producties van ondermeer KORZO Den Haag (2008), Productiehuis Rotterdams Schouwburg/WILco/Nieuw West, De Bijloke in Gent, Belgie, Diamantfabriek producties, Amsterdamse Bostheater, Noord-Nederlands Toneel (2013-2017) en mime-theatergroep Bambie (2017/2018).
Eva Tebbe houdt zich intensief bezig met het schrijven van arrangementen om het solo- en kamermuziekrepertoire van de harp te vergroten en te verdiepen.
Ook hedendaagse muziek heeft haar bijzondere interesse, zij bracht nieuwe composities van o.m. Jeff Hamburg, Kate Moore, Daan Manneke, Chiel Meijering,
Huba de Graaff, Eef van Breen, Oene van Geel, Wolfert Brederode, Aspasia Nasopoulou, Boudewijn Tarenskeen en vele anderen in première.
Dankzij financiële steun van ondermeer het Niemeyer Fonds en de Therese Drucker Stichting bespeelt Eva een David-pedaalharp.
https://www.evatebbe.nl/
Anastasia Kozlova is een multidimensionale violiste die haar publiek fascineert met buitengewone interpretaties, sprekende achtergrondverhalen en een mix van ideeën combineert tot een opmerkelijke uitvoering. Geboren in St. Petersburg, als kind van bekende (o.a. Leningrad Philharmonic) Russische musici en nakomelinge van de Russische aristocratie. Anastasia stelt zichzelf tot doel om (jonge)mensen te enthousiasmeren voor klassieke muziek.
Zij creëert daartoe combinaties van een kwalitatief uitmuntend, emotioneel rakend spel gecombineerd met andere thema’s, multimedia en verhalen.
Behalve viool spelen organiseert Anastasia ook klassieke muziekfestivals (Festival Gooisch Klassiek en Festival Groeneveld) en concerten.
Als klassieke muziekinnovator heeft zij o.a. de concepten “muziek en yoga” en “muziek en effect op het brein” bedacht. Nieuwe programma in samenwerking met Tartu Universiteit en prof. Jaan Aru, over breinonderzoek en invloed van muziek heeft plaatsvinden in Tallinn, oktober 2018.
Haar muzikale partners waren o.a Michael Bulychev-Okser, Katja Avdeeva, Timora Rosler, Daniel Rowland, Daria van den Bercken, Sergei Stadler, Natacha Kudritskaya, Alexander Bouzlov, Anna Shafajinskaia, Vladimir Mendelssohn, Duo Bilitis, Bernd Brackman, Klara Würtz, Raphael Wallfisch.
Kozlova begint met vioollessen vanaf haar zevende jaar en wordt een jaar later toegelaten tot het Muzieklyceum voor begaafde kinderen (verbonden aan het Conservatorium van St. Petersburg). Al snel begint haar podiumervaring als zij samen met haar moeder duetten speelt op grote podia in binnen- en buitenland. In 1993 verhuist het gezin naar Nederland, waar haar vader aanvoerder wordt van de contrabassen bij het Radio Symphonie Orkest. Anastasia krijgt les van mevrouw Koosje Wijzenbeek.
De conservatoriumopleiding volgt ze vanaf 1995 in Amsterdam, eerst als vooropleiding student bij Valentin Zhuk. Vanaf 1998 bij Viktor Libermann en Keiko Wataya en vanaf 1999 bij Boris Belkin (leerling Isaac Stern) bij het Conservatorium van Maastricht. In 2003 behaalt zij op 23-jarige leeftijd het diploma voor Uitvoerend Musicus Bachelor Degree en in 2006 haar Master of Music degree.
Ze bespeelt een Andrea Castagneri viool uit 1739, en een Eugene Sartory strijkstok in bruikleen gekregen van het Nederlandse Muziek Instrumenten Fonds.
http://www.anastasiakozlova.com/