Combattimento

Organisator

Stichting Sint Jorisconcerten
Telefoon
+31 6 3643 4164
Email
info@sintjorisconcerten.nl

Locatie

GEANNULEERD
Sint Joriskerk
Seizoen

Meer informatie

Meer laden
QR Code

Datum

zondag 8 november

Categorie

2020-2021

Combattimento

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
8 november 2020

Dit concert is helaas geannuleerd vanwege de Corona-maatregelen

Combattimento:
Cynthia Miller Freivogel en Quirine van Hoek viool
Marjolein Dispa altviool
Diederik van Dijk cello
Pieter Dirksen clavecimbel

Programma: Van Leipzig naar Berlijn

Johann Gottlieb Janitsch
1708-1762
Sonata da camera in D-groot, voor 2 violen, altviool, en continuo
Largo – Allegro – Vivace assai
Johann Sebastian Bach
1685-1750
Triosonate in g-klein (BWV 528a) , voor viool, altviool en continuo
(reconstructie: P. Dirksen)
Adagio/Vivace – Andante – Un poc’ allegro
Carl Philipp Emanuel Bach
1714-1788
“Aus der Tiefe” (BWV 745), voor clavecimbel solo
Johann Gottlieb Graun
1702-1771
Triosonate in c-klein, voor 2 violen en continuo
Adagio – Allegro – Scherzo
Wilhelm Friedemann Bach
1710-1784
Sinfonia in F-groot (Fk 67), voor 2 violen, altviool en continuo
Vivace – Andante – Allegro – Menuetto 1 & 2
Lees meer over het programma
De Thomascantor van Leipzig, Johann Sebastian Bach, had altijd grote belangstelling voor vooruitstrevende muziekcentra. Aanvankelijk was dit vooral Dresden, waar hij regelmatig als orgel- en clavecimbelvirtuoos optrad en in 1733 zijn oudste zoon Friedemann als organist wist neer te zetten. Maar vanaf 1739, toen zijn tweede zoon Carl clavecinist werd van Frederik II, verschoof de aandacht naar Berlijn. De melomane Frederik werd in 1740 Koning van Pruisen en maakte Berlijn in no-time tot een vooraanstaand muziekcentrum. Vader Bach bezocht Berlijn twee keer (in 1741 en 1747) en leerde daar de nieuwe galante muziek kennen: van Emanuel natuurlijk, maar ook van de gebroeders Graun. Bach noemde hun stijl met een knipoog “Berliner Blau” (net zoiets als Delfts blauw). Een tijdje daarvoor had hij nog zijn oudste zoon Friedemann voor vioolstudies een jaar naar Johann Gottlieb Graun gestuurd; Friedemann zou de laatste tien jaar van zijn leven in Berlijn doorbrengen. Hij heeft ongetwijfeld ook Janitsch leren kennen, contrabassist van de hofkapel en een begenadigd componist van met name verfijnde kamermuziek.
Cynthia Miller Freivogel
Cynthia Miller Freivogel

Sinds 2018 is Cynthia Freivogel -mede- artistiek leider van Combattimento. Tevens is Cynthia concertmeester van de Baroque Chamber Orchestra of Colorado en van het ARTEK chamber orchestra in New York. Daarvoor was zij gastaanvoerder en concertmeester van de Handel and Haydn Society (Boston), Concerto Köln, Vox Luminis en Joshua Rifkin’s Bach Ensemble. Naast vele optredens als soliste op barokviool speelde zij in diverse kamerorkesten over de gehele wereld,

waaronder de Nederlandse Bach Vereniging, de Holland Baroque Society, het Amsterdam Baroque Orchestra, de Boston Early Music Festival Opera, en ze was een vast lid van het Philharmonia Baroque Orchestra (Californië). Met moderne viool speelde ze in diverse symfonieorkesten. Cynthia behaalde een Bachelor of Arts in musicologie aan de Yale University en een Master of Music in vioolspel aan het Conservatorium van San Francisco. Ze studeerde met name bij Camilla Wicks en Marylou Speaker Churchill en is nu een toegewijd en gecertificeerd Suzuki-docent aan de Muziekschool in Heemskerk. Ze woont in Amsterdam met haar man Ben, een theoretisch fysicus aan de Universiteit van Amsterdam, en haar zoon Eliot.

Quirine van Hoek
Quirine van Hoek

Quirine van Hoek is een veelzijdig violiste en onderscheid zich door haar stijlbewuste, energieke en fijnzinnige spel. Ze speelt zowel modern viool als barokviool en af en toe maakt ze een uitstapje naar de altviool. Ze houdt er van om de uithoeken van de muziek op te zoeken: van het authentiek uitvoeren van oude muziek tot het arrangeren en uitvoeren van muziek voor minder gebruikelijke samenstellingen. Kleinere ensembles hebben haar voorkeur.

Quirine rondde haar Master vioolstudie met een 10 af aan het Utrechts conservatorium bij Chris Duindam in 2011. Ze volgende daar ook barokvioollessen bij Antoinette Lohmann. Haar eerdere docenten waren Akke Wiersma en Ilona Sie Dhian Ho.
Ze heeft samen met accordeoniste Ellen Zijm een bijzonder duo: De Thuiskomst. Dit duo geeft de mogelijkheid om buiten de bewandelde paden te treden en muziek in een nieuw daglicht te zetten. Ze arrangeren de muziek die ze spelen zelf en namen tot nu toe twee cd’s op. Naast Combattimento is ze ook als vaste violiste verbonden aan Camerata Delf, een oude muziek ensemble dat op zowel moderne als barokinstrumenten actief is.
Verder is ze violiste van het Leupold Trio, heeft ze een samenwerking met actrice Anita Poolman en is ze als freelancer op veel verschillende plekken te vinden.
Ook geeft ze met veel plezier vioollessen en volgt ze sinds ruim een jaar zanglessen.
Voor meer informatie: www.quirinevanhoek.nl

Marjolein Dispa
Marjolein Dispa

Marjolein Dispa was prijswinnaar bij de ‘Internationale Musiktage Goslar’, het Charles Hennen kamermuziekconcours en was met het NOG-Ensemble laureaat bij de presentatieconcerten van het Nederlands Impresariaat. Zij volgde haar opleiding bij Ervin Schiffer in Tilburg, Amsterdam en Brussel en studeerde kamermuziek bij het Amadeus-Kwartet aan de ‘Kölner Musikhochschule’.

Ze was vele jaren solo-altiste van het Zweedse kamerorkest ‘Camerata Nordica’ en sinds 2010 maakt Marjolein deel uit van Het Jenufa Strijkkwartet. Marjolein is regelmatig te gast bij verschillende internationale kamermuziekfestivals. Sinds 2004 speelt zij in Combattimento.

Marjolein Dispa is als Hoofdvakdocent Altviool en Kamermuziek verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze bespeelt een instrument van de Venetiaanse bouwer Domenicus Busan uit 1780.
Foto: Inge van den Hoven

Diederik van Dijk
Diederik van Dijk

Diederik van Dijk is een veelzijdige cellist met een speelpraktijk die een breed spectrum van de muziekgeschiedenis bestrijkt. Hij speelt zowel barok als moderne cello en in een niet heel ver verleden ook nog (elektrische) gitaar, maar hij is nu vooral als cellist actief. Recent speelde hij onder andere bij het Orkest van de 18e Eeuw, Les Muffatti, Insomnio, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, het Metropole Orkest, Amsterdam Baroque Orchestra,

en in de producties van Holland Opera. In Canada maakt hij jaarlijks deel uit van het ‘ensemble in residence’ van het kamermuziekfestival Gros Morne Summer Music. Sinds kort speelt hij in Combattimento, een ensemble waarin veel van zijn muzikale interesses samenkomen. Vooral de vurige speelstijl bevalt hem enorm. Diederik van Dijk woonde vanaf zijn 14e in Canada en studeerde cello bij, onder meer, Ian Hampton, Eric Wilson, en Marc Destrubé. Hij behaalde zijn Bachelor of Arts in Music aan de University of British Columbia in Canada. Terug in Nederland studeerde Diederik barokcello bij Viola de Hoog. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij zijn bachelor Historische Instrumenten. Hij woont in Utrecht.

Pieter Dirksen
Pieter Dirksen

Pieter Dirksen studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal boeken, artikelen en edities op het gebied van de barokke (klavier-)muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de orgel- en clavecimbelmuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck (Praemium Erasmianum 1997).

Pieter is als solist gespecialiseerd in het rijke 17e-eeuwse repertoire, speelt regelmatig de grote clavecimbelcycli van Bach en concerteerde op talrijke historische orgels in Nederland, België, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Zwitserland en Italië. Hij werkte mee aan vele opnames; de door hem mede geïnitieerde en gespeelde complete opname van de klaviermuziek van Sweelinck werd bekroond met een Edison 2003. Bezoek voor meer informatie zijn website.