Ensemble Ongestreken

Locatie

15:00
Sint Joriskerk Bredevoort
Seizoen

Datum

9 december zondag

Tijdstip

15:00

Seizoen

2018-2019

Ensemble Ongestreken

Concert in de Sint Joriskerk Bredevoort
9 december 2018
Aanvang 15 uur. Kerk open 14:30 uur

Ensemble Ongestreken

Michelle Verheggen harp
Matthijs van der Moolen trombone
Ben Zelinsky fagot
Vincent Martig klarinet
Tirza Leenman fluit

Programma

Tchaikovsky 1877 Swan Lake – Pas de deux
Stravinsky 1918 L’Histoire du soldat: Valse-Ragtime-Tango
Mussorgsky 1875 Trepak from Songs and Dances of Death
Sibelius 1903 Valse triste
Saint-Saëns 1874 Danse macabre
Stravinsky 1918 L’Histoire du soldat: Danse du diable
Stravinsky 1910 Firebird Infernal Dance
Berlioz 1830 Symphonie fantastique: Songe d’une nuit du sabbat
Stravinsky 1910 Firebird finale

Danse Macabre
Een onheilspellende titel voor een onheilspellend programma. Beginnend bij het vreugdevolle aspect van de dans komt de dood steeds meer op de voorgrond, om ten slotte de vloer aan te vegen met hoop en liefde. De introductie van dit concert bestaat uit het vrolijke Pas de Deux uit het Zwanenmeer van Tchaikovsky, gevolgd door de zeker even feestelijke bewerking van Drie Dansen uit L’Histoire du Soldat van Stravinsky. Beiden leggen een grote nadruk op het opwekkende aspect van muziek en dans.

Dan vindt er een omslag plaats. De Trepak uit de Liederen en Dansen van de Dood van Mussorgsky, evenals de Valse Triste van Sibelius verleggen de aandacht weg van de dans naar de verbeelding en de herinnering tijdens de tragische confrontatie met de dood. De dans is vervaagd naar een onduidelijk beeld dat doet denken aan vroegere goede tijden.

Het tweede gedeelte van het concert bevindt zich in veel donkerdere sferen. De vreugde is verdwenen, op dit moment wordt dans slechts gebruikt als dwangmiddel: laat de doden voor je dansen (Danse Macabre van Saint-Saëns), of zelfs de duivel (Danse du Diable van Stravinsky)! Via de Infernal Dance uit de Vuurvogel van wederom Stravinsky, en de waanzinnige Hexensabbath (het laatste deel uit de Symfonie Fantastique van Berlioz) eindigt het concert met een reflectie op de twee tegenstrijdige elementen, de dans en de dood, die zich toch met elkaar weten te verenigen.

Lees meer over het Ensemble Ongestreken
Ongestreken is een vernieuwend ensemble in een unieke bezetting. De combinatie van een gemixt blaaskwartet en harp geeft eindeloos veel kleuren en klanken aan de muziek. Muziek die overigens voor het overgrote deel gearrangeerd is door de eigen ensembleleden Matthijs van der Moolen en Vincent Martig.

De musici ontmoetten elkaar op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij allen inmiddels hun studies hebben afgerond. Het repertoire van Ongestreken is breed, maar bestaat voornamelijk uit laatromantisch en twintigste-eeuws repertoire.

Michelle Verheggen
Michelle Verheggen

Als kleuter werd Michelle al gegrepen door het instrument en de klank van de harp. Nauwelijks 7 jaar oud kon niemand haar ervan weerhouden om een zevental jaren harples te volgen bij Mea van Delden op de muziekschool in Weert. Zij deed mee aan concoursen, waaronder Stichting Jong Muziektalent. Vervolgens kreeg zij in Tilburg op het Fontys Conservatorium voor de klas Jong Talent les van harpiste Ernestine Stoop en Sabien Canton.

In deze periode speelde zij mee met het Euregio Jeugdorkest o.l.v Hans Casteleyn in binnen- en buitenland. In 2010 maakte Michelle de overstap naar de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na het behalen van haar middelbare schooldiploma studeert Michelle sinds 2012 hoofdvak harp aan het Koninklijk Conservatorium. In mei 2016 heeft ze haar Bachelor succesvol afgerond. Vervolgens heeft zij het proefspel voor de orkestmaster gewonnen waardoor zij nu als academist verbonden is aan het Residentie Orkest. Naast haar hoofdvakdocent Ernestine Stoop heeft ze les van Marieke Schoenmakers en volgt ze harplessen in Cardiff van Catrin Finch.
Tijdens de zomercursus van Catrin Finch in 2012 won ze een award waar ze werd uitgenodigd om harplessen te volgen in Cardiff. Één jaar later, tijdens de 4th International Harpcompetition (2013) in Duitsland heeft ze de tweede prijs behaald. Één van haar passies is spelen in orkest. Ze heeft onder andere in het Nationaal Jeugdorkest, Philharmonie Zuidnederland, het Residentie Orkest, Noord Nederlands Orkest en met het Jong Nederlands Blazersensemble gespeeld. Michelle bespeelt een Lyon & Healy style 30 Concertharp, in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Zie ook www.michelleverheggen.nl.

Matthijs van der Moolen
Matthijs van der Moolen

Matthijs van der Moolen (1994) studeert baroktrombone (master) bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2016 rondde hij hier al zijn twee bachelorstudies af (zowel baroktrombone als klassiek trombone). Hij studeerde klassiek trombone bij Pete Saunders en Timothy Dowling. Van laatstgenoemde kreeg hij ook lessen op originele romantische instrumenten.

Matthijs richt zich voornamelijk op (oude en nieuwe) kamermuziek, en is ook mede-oprichter van het ensemble Ongestreken. In 2015 en 2017 speelde hij met het Orkest van de Achttiende Eeuw, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium. Zie ook www.matthijsvandermoolen.com.

Ben Zelinsky
Ben Zelinsky

Ben Zelinsky groeide op in Washington, D.C., waar hij les kreeg van Linda Harwell, toen de tweede fagottist van het National Symphony Orchestra in Washington. In 2014 behaalde hij zijn Bachelor of Music aan de McGill University in Montréal. Daar studeerde hij bij Stéphane Lévesque, solofagottist van het Orchestre Symphonique de Montréal. Zijn Master of Music voltooide hij in 2017 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij les kreeg van Bram van Sambeek.

Ben heeft met verschillende professionele orkesten en studentenorkesten gespeeld, zoals de Nieuwe Philharmonie Utrecht (2016), het Nederlands Studenten Orkest (2016), de Maryland Lyric Opera Company (2015), het McGill Symfonisch Orkest en het orkest van het Koninklijk Conservatorium met Jac van Steen. Hij heeft ook aan een aantal muziekfestivals deelgenomen, zoals Domaine Forget en het Orford Music Academy blazersoctet project, alsook aan masterclasses met de wereldberoemde kamermuziek ensembles Imani Winds en Calefax Rietkwintet. Met Calefax heeft hij ook twee keer gespeeld als contrafagottist in een rietorkest. Nu krijgt Ben lessen van Jos de Lange, fagottist van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Vincent Martig
Vincent Martig

Vincent Martig werd geboren in Caen, Frankrijk, maar groeide op in Arnhem. Op zijn achtste begon hij met klarinetlessen bij Hans Mossel, voormalig klarinettist in Het Gelders Orkest. Na de middelbare school studeerde Vincent Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap aan de Universiteit Leiden, die hij in 2012 afrondde. Tegelijkertijd deed hij een minor Klarinet aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.

Van 2012 tot 2016 studeerde hij hoofdvak Klarinet bij Pierre Woudenberg en sloot zijn master af met een 9 en twee onderscheidingen.
Vincent volgde masterclasses bij Chen Halevi, Olivier Patey en Ralph Manno. Hij is actief in meerdere ensembles, als klassiek muzikant, maar hij speelt ook jazz en klezmer. In orkesten (waaronder Asko|Schönberg en KMKJWF) heeft hij onder o.a. Jac van Steen, Quentin Clare en Valery Gergiev gespeeld. Vincent is vast lid van Ensemble Ongestreken, Furore Blaaskwintet, Catchpenny Ensemble en But What About, waarmee hij in 2016 de Grote Kamermuziekprijs won.Vincent speelt op een set Wurlitzer klarinetten (mede mogelijk gemaakt door het PBC en SEM) en een Buffet Crampon Prestige basklarinet. Zie ook www.vincentmartig.nl.

Tirza Leenman
Tirza Leenman

Tirza Leenman begon met fluitspelen toen ze acht jaar oud was, bij Karin de Jong te Zoetermeer. Op dit moment volgt ze de Masteropleiding op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Jeroen Bron. Ze doet twee verschillende master specialisaties, namelijk de Ensemble Academie en de Orkest Master. In de orkest master speelt Tirza projecten mee met het Residentie Orkest.

Ook is ze betrokken bij de operaproductie “Aus Licht” in 2019, wanneer een selectie van de operacyclus “Licht” van Stockhausen wordt opgevoerd tijdens het Holland Festival. Daarvoor krijgt ze les van Stockhausen specialist Kathinka Pasveer.
Tirza heeft masterclasses gevolgd bij verschillende fluitisten, waaronder Emily Beynon, William Bennett en Sophie Cherrier. Naast haar studie treedt ze graag op in zowel verschillende kamermuziek formaties als orkestprojecten. Ze heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder op haar 17e de hoofdprijs van het Benelux Fluitconcours.